ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فناوری ایران

تحریم تازه گوگل؟ کاربران ایرانی احتمالا امکان دریافت نوتیفیکیشن روی موبایل را نخواهند داشت

تحریم جدید گوگل بیشتر از توسعه‌دهندگان و شرکت‌ها، کاربران عادی را با مشکل مواجه می‌کند.

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۸:۳۶

به نظر می‌رسد گوگل سرویس FCM کاربران ایرانی را تحریم کرده و در نتیجه به زودی کاربران از هیچ اپلیکیشن داخلی و یا خارجی، امکان دریافت اعلان یا همان نوتیفیکیشن را نخواهند داشت. سرویس Firebase Cloud Messaging Platform یک سرویس اعلان رایگان است که توسعه دهندگان برنامه (شخص ثالث) را قادر می سازد اعلان‌ها یا همان نوتیفکیشن‌ها را به دست مخاطب برساند. این سرویس در حال حاضر به کاربران با IP ایران سرویس نمی‌دهد و به احتمال قوی تحریم‌ها باعث این موضوع شده باشد.

برنامه‌ها و اپلیکیشن‌ها روی پلتفرم‌ها و سیستم عامل‌هایی توسعه یافته می‌شود که هیچ کدام ایرانی نیستند و وجود برخی تحریم‌ها و چالش‌ها با توجه به تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، موضوعی تکراری برای شرکت‌ها و توسعه‌دهندگان به حساب می‌آید. با این حال تحریمی که در حال حاضر به نظر می‌رسد از سمت گوگل رخ داده، نه فقط توسعه‌دهندگان و شرکت‌ها را مورد هدف قرار داده، بلکه این تحریم‌ها این بار مستقیما کاربران عادی را هدف گرفته است.

«کمیل کمال» مدیر فنی مایکت در گفتگو با دیجیاتو ضمن تایید مشکلی که برای دریافت توکن‌های FCM و در نتیجه ارسال نوتیفیکیشن‌ها به وجود آمده، اعلام کرد این مشکل در سرویس پوش نوتیفیکیشن، می‌تواند کاربران و بسیاری از برنامه‌های موبایلی نظیر تاکسی‌های اینترنتی را به چالش بکشد. البته شاید راهکارهایی برای حل این موضوع برای بعضی شرکت‌ها وجود داشته باشد اما این راهکارها یا بسیار هزینه‌بر و برخی از آنها هم عملا غیرقابل پیاده‌سازی هستند.

گرفتن FCM توکن یا Firebase Cloud Messaging نیازمند این است که گوشی کاربر یک وب سرویس را از گوگل دریافت کند تا این مبادله انجام شود و اعلان برای کاربر به نمایش در بیاید. بررسی کارشناسان نشان می‌دهد دریافت این وب سرویس از سوم آگوست یعنی تقریبا هفته پیش دچار اختلال شده و آنطور که کمال و دیگر کارشناسان فنی باور دارند به احتمال بسیار زیاد، مساله تحریم پشت آن قرار دارد.

کمال در پاسخ به این پرسش که آیا ممکن است این موضوع به فیلترینگ یا اختلال‌های موجود در اینترنت کشور ارتباطی داشته باشد به دیجیاتو گفت: «به نظر می‌آید این API تحریم شده و عملا هیچ کس از جمله اپلیکیشن‌های ایرانی و خارجی نمی‌تواند FCM را از گوگل دریافت کند. هرچند اینکه برخی اختلالات از داخل و شبکه زیرساخت نیز ممکن است باعث رخ دادن این موضوع شده باشد اما فعلا نمی‌توان چنین چیزی را تایید کرد و با توجه به سابقه برخورد تحریمی گوگل با ایران، احتمال اعمال این موضوع از خود گوگل بیشتر است.»

مدیر فنی مایکت می‌گوید این توکن‌ها یک اعتبار مدت زمان خاصی دارند که زمان آن به طور دقیق مشخص نیست: «به همین دلیل هم کاربران کم کم با عدم نمایش نوتیفیکیشن روبرو خواهند شد. در واقع تا زمانی که اعتبار توکن برای گوشی‌ها فعال است مشکلی برای دریافت نوتیفیکیشن وجود ندارد هرچند این مدت زمان هم احتمالا تا یکی دو ماه دیگر تمام می‌شود و کاربران قدیمی هم دیگر نوتیفیکیشن دریافت نمی‌کنند. کاربران جدید هم که کلا از همان ابتدا با مشکل روبرو خواهند بود و منظورم از کاربران جدید خریداران گوشی تازه و یا کسانی که اینستاگرام را حذف می‌کنند و دوباره نصب می‌کنند و مواردی از این قبیل است.»

کمال تاکید دارد اگر کاربر IP ایران خود را تغییر داده باشد امکان دریافت نوتیفیکیشن وجود دارد چرا که تنها IPهای ایرانی نمی‌توانند این اعلان‌ها را دریافت کنند. مدیر فنی مایکت باور دارد تحریم فعلی گوگل بیشتر از آنکه به توسعه دهندگان آسیب بزند به کاربران نهایی آسیب می‌زند: «نوتیفیکیشن یکی از ویژگی‌های اصلی هر گوشی موبایل است.»

او در پاسخ به این سوال که آیا سرویس‌های پوش نوتیفیکیشن در ایران می‌توانند این فقدان را جبران کنند یا خیر می‌گوید که چنین چیزی از سوی این شرکت‌ها هم ممکن نیست: «خود گوگل پلی سرویس در همه گوشی‌ها به جز مواردی از گوشی‌های هوآوی این سرویس را ارائه می‌کند و هر سرویسی در هر جای دنیا اعم از شرکت‌های فعال در حوزه پوش نوتیفیکیشن داخلی نمی‌تواند این کار را انجام دهد. این سرویس‌ها در واقع خدمات جانبی در زمینه پوش نوتیفیکیشن ارائه می‌دهند و خود این کار را انجام نمی‌دهند.»

مدیر فنی مایکت باور دارد با توجه به اینکه تحریم فعلی مستقیما کاربران نهایی را هدف قرار داده، این تحریم‌ها یا موقتی خواهد بود و یا قابل پیگیری است: «ما تا امروز خودمان مستقیم مکاتبه‌ای نداشتیم ولی تصور می‌کنیم که این مساله می‌تواند به صورت یک مطالبه عمومی باشد چرا که بر اساس قوانین جهانی، نباید کاربران نهایی مستقیما مورد تحریم قرار بگیرند. این اعتراض یا باید توسط نهادهای خصوصی و یا از آن بهتر، خود دولت صورت بگیرد. تصور می‌کنم پیگیری این موضوع باعث معلق شدن آن خواهد شد.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • Mostapha777
    Mostapha777 | ۲۰ مرداد ۱۴۰۱

    احتمالا گوگل گفته فقط تو کشورایی که دفتر نمایندگی داره سرویس میده :))

  • moby10102005
    moby10102005 | ۱۹ مرداد ۱۴۰۱

    سلام یه ترفند دارم که میتونه تحریم های گوگل و بقیه برنامه ها رو از بین ببره🤩
    من خودم از همین روش مفید استفاده میکنم و کاملاً هم جواب داده😍
    فقط کافیه برین تو لینک زیر و ویدیو آموزش رو تماشا کنید
    https://www.aparat.com/v/ewpnI
    از طرف محمد براتی دوستدار همه مردم عزیز ایران ♥️

  • Mmmm Mmmmm
    Mmmm Mmmmm | ۱۹ مرداد ۱۴۰۱

    هعی روزگار....

  • noisymind
    noisymind | ۱۸ مرداد ۱۴۰۱

    صد رحمت به اپل! چهار تا برنامه ایرانی رو اونم به خاطر اینکه حاضر نبودن به اپ استور اپل پول بدن، انداختن بیرون چه سر و صدایی راه انداختن که اپل ضد ایران هست و .... بیا حالا اینو تحویل بگیر

    • Carno
      Carno | ۱۹ مرداد ۱۴۰۱

      خودتم میدونی که کشی نمیتونه تو ایران اپل آیدی بسازه و دنگ و فنگ داره، من نمیگم اپل زد ایرانه، اما با توجه به قوانین آمریکا مجبوره اینکارو انجام بده، گوگل هم مجبور شده، چرا به نظرت باید همچین کاری رو با بهترین سرویس بک اند دنیا، fire base بکنه؟ که چندین میلون ایرانی باهاش کار میکنن و از طریق اونا گوگل پول در میاره؟
      سرویسی که حتی توسعه دهنده های برنامه های ios هم ازش استفاده میکنن
      متاسفانه همش به خاطر رژیم هستش...

مطالب پیشنهادی