ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خالی کردن حافظه
آموزش

چگونه فضای آزاد حافظه گوشی اندرویدی خود را افزایش دهیم؟

در این مطلب به روش‌ها و برنامه‌هایی می‌پردازیم که به کمک آن‌ها می‌توان اقدام به آزاد‌سازی فضای ذخیره‌سازی در دستگاه‌های مبتنی بر اندروید کرد.

تحریریه دیجیاتو
نوشته شده توسط تحریریه دیجیاتو | ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۰

امروزه افزایش حجم اپلیکیشن‌ها در کنار بالا رفتن رزولوشن تصاویر و ویدیوهای ثبت شده توسط دوربین گوشی‌ها موجب شده است تا بسیاری از کاربران با مشکل کمبود فضای آزاد روی دستگاه‌های خود مواجه شوند. خوشبختانه روش‌های مختلفی برای خالی کردن حافظه گوشی‌های اندرویدی وجود دارد که در ادامه به چند مورد از کاربردی‌ترین آن‌ها خواهیم پرداخت.



خالی کردن حافظه گوشی

برنامه‌های مختلفی برای بررسی وضعیت دستگاه و خالی کردن حافظه آن در دسترس کاربران قرار دارند که امکانات متنوعی را ارائه می‌کنند. همچنین برخی قابلیت‌های داخلی سیستم عامل اندروید نیز می‌تواند در این راستا کاربردی و مفید واقع شود. در پایین به سراغ توضیح موارد گفته شده می‌رویم.

۱. خالی کردن حافظه با برنامه گوگل Files

اپلیکیشن Files که توسط گوگل توسعه یافته، به صورت پیش‌فرض روی اغلب دستگاه‌های اندرویدی قرار دارد. این برنامه گزینه اختصاصی برای حذف فایل‌های اضافی را در دسترس کاربر می‌گذارد که می‌توان از آن برای خالی کردن حافظه استفاده نمود. در صورتی که این عنوان را در میان اپ‌های نصب شده روی دستگاه خود پیدا نکردید، به راحتی می‌توانید از طریق گوگل پلی اقدام به دانلود آن نمایید.

خالی کردن حافظه

برای استفاده از ویژگی گفته شد در برنامه Files، ابتدا وارد آن شوید و در ادامه به تب Clean مراجعه نمایید. اکنون حجم فایل‌های غیر ضروری در زیر عنوان Junk Files درج خواهد شد و با لمس کلید Clean در کنار آن می‌توانید اقدام به حذف فایل‌ها نمایید. همچنین در قسمت Delete duplicates می‌توانید فایل‌های تکراری در حافظه دستگاه خود را مشاهده کنید و در صورت علاقه اقدام به حذف آن‌ها نمایید.

Files by Google
ابزارهای کاربردی

Files by Google

سازنده: Google LLC قیمت: رایگان دسته بندی: ابزارهای کاربردی
سیستم عامل: اندروید حجم: متغیر مگابایت زبان: انگلییسی

۲. خالی کردن حافظه  Trash

اغلب برنامه‌های مدیریت فایل و گالری اندروید از قابلیت Trash پشتیبانی می‌کنند که فایل‌های حذف شده را معمولا تا ۳۰ روز درون خود نگه می‌دارد. این مسئله می‌تواند موجب انباشته شدن فایل‌های حذف شده در کوتاه مدت گردد و برای کاربر دردساز شود. برای خالی کردن حافظه Trash می‌توانید از مسیر زیر اقدام کنید.

  • وارد قسمت تنظیمات (Settings) دستگاه خود شوید و به بخش Storage بروید.
  • روی گزینه Trash بزنید و در ادامه گزینه All items را انتخاب نمایید.
  • اکنون کلید Delete را زده و برای تایید فرایند یکبار دیگر هم کلید Delete را بزنید.
خالی کردن حافظه

ممکن است در برخی دستگاه‌ها امکان پاک کردن حافظه Trash از طریق تنظیمات گوشی ممکن نباشد. در این مواقع می‌توانید به صورت مستقیم از طریق اپلیکیشن‌های مربوطه مثل گالری و فایل منیجر اقدام نمایید. حذف دستی Trash در اغلب این برنامه‌ها از طریق منوی More یا Settings امکان‌پذیر است.

۳. حذف برنامه‌های غیر کاربردی و تبلیغ افزارها

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم، امروزه اپلیکیشن‌های موبایل حجم نسبتاً چشمگیری را در مقایسه با گذشته به خود اختصاص می‌دهند که می‌تواند موجب کمبود فضای خالی در دستگاه شود. این مسئله در مورد بازی‌های مخصوص موبایل هم صادق است و برخی از آن‌ها تا چند گیگابایت حافظه را اشغال می‌کنند.

خالی کردن حافظه

کاربران می‌توانند با حذف برنامه‌های اضافی یا تبلیغ افزارهایی که به صورت پیش‌فرض روی دستگاه نصب شده‌اند، مقدار قابل توجهی از فضای اشغال شده از حافظه خود را آزاد سازند. برای حذف اپلیکیشن‌ها در اندروید می‌توانید از مسیر زیر اقدام نمایید.

  • وارد قسمت تنظیمات (Settings) دستگاه شوید و به بخش Apps بروید.
  • روی گزینه See all apps بزنید و در ادامه اپلیکیشن‌های غیر کاربردی که قصد حذف آن‌ها را دارید، پیدا نمایید.
  • اپلیکیشن مورد نظر را انتخاب کرده و در صفحه مربوط به آن روی کلید Uninstall بزنید. برای تایید فرایند کلید OK را لمس کنید.

۴. حذف تصاویر و ویدیو‌ها و انتقال آن‌ها به فضای ابری

افزایش کیفیت تصویربرداری و فیلمبرداری گوشی‌های هوشمند و بالا رفتن رزولوشن حسگرهای آن‌ها در سال‌های اخیر موجب شده است تا حجم تصاویر و ویدیوهای ثبت شده به شدت افزایش پیدا کند. کاربران می‌توانند با انتقال این فایل‌ها به فضای ابری یا حافظه جانبی به افزایش فضای آزاد دستگاه کمک کنند.

خالی کردن حافظه

گوگل درایو یکی از گزینه‌های محبوب در میان کاربران اندرویدی جهت بارگذاری فایل‌های روی فضای ابری است که در طرح رایگان آن، ۱۵ گیگابایت فضا ارائه می‌شود. همچنین اپلیکیشن این سرویس تعامل مناسبی با سایر برنامه‌های گوگل از جمله Photos دارد و انتقال تصاویر به فضای ابری را به آسانی امکان‌پذیر کرده است. اگر برنامه Drive را در میان اپ‌های دستگاه خود پیدا نکردید، می‌توانید از طریق باکس زیر اقدام به دانلود آن نمایید.

Google Drive
ابزارهای کاربری

Google Drive

سازنده: Google LLC قیمت: رایگان - با پرداخت درون برنامه‌ای دسته بندی: ابزارهای کاربری
سیستم عامل: اندروید حجم: متغیر مگابایت زبان: انگلیسی

۵. حذف حافظه کش اپلیکیشن‌ها

اغلب اپلیکیشن‌ها به صورت خودکار اقدام به ساخت فایل‌های کش (Cache) می‌کنند که می‌تواند سرعت اجرای آن‌ها را افزایش دهد. تجمع این فایل‌ها به مرور زمان موجب می‌شود تا فضای آزاد در دسترس کاربر کاهش پیدا کند و حتی می‌تواند روی سرعت دستگاه نیز تاثیرگذار باشد. برای خالی کردن حافظه کش برنامه‌ها می‌توانید از طریق مسیر زیر اقدام نمایید.

  • وارد بخش تنظیمات (Settings) موبایل یا تبلت اندرویدی خود شوید و سپس به بخش Storage بروید.
  • در ادامه گزینه Apps را انتخاب نمایید. در برخی از دستگاه‌ها مثل محصولات سامسونگ می‌توانید به صورت مستقیم از صفحه اصلی تنظیمات به بخش اپلیکیشن‌ها مراجعه نمایید.
  • اپلیکیشن مورد نظر که قصد خالی کردن حافظه کش آن را دارید انتخاب کنید. به طور معمول بهتر است به سراغ برنامه‌های پرکاربرد مثل شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و فیسبوک یا پیام‌رسان‌هایی نظیر واتساپ و تلگرام بروید.
  • در نهایت داخل صفحه مربوط به اپلیکیشن گزینه Clear Cache را انتخاب نمایید.
خالی کردن حافظه

توجه داشته باشید که پاک کردن حافظه کش برخی اپلیکیشن‌ها مثل تلگرام موجب می‌شود تا موارد دانلود شده مثل ویدیوها و تصاویر نیز از حافظه حذف گردد. معمولا چنین برنامه‌هایی دارای تنظیمات پیشرفته‌تری در داخل خود برای مدیریت و خالی کردن حافظه کش هستند که می‌توانید از آن‌ها نیز بهره بگیرید.


سوالات متداول درباره خالی کردن حافظه گوشی

بهترین برنامه برای خالی کردن حافظه گوشی‌های اندرویدی کدام است؟

اپلیکیشن گوگل Files گزینه مناسبی برای مدیریت فایل‌های غیر ضروری و تکراری در دستگاه‌های مبتنی بر اندروید است که به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار دارد.

بهترین راه حل برای خالی کردن حافظه گوشی‌های اندرویدی چیست؟

خالی کردن حافظه کش اپلیکیشن‌ها و حافظه Trash برنامه‌ها در کنار پاک کردن عناوین غیر ضروری از گوشی می‌تواند بهترین راه برای آزاد‌سازی فضای ذخیره‌سازی در دستگاه‌های اندرویدی باشد.

چگونه حافظه کش اپلیکیشن‌ها در اندروید را حذف کنیم؟

برای خالی کردن حافظه کش اپ‌ها در اندروید به تنظیمات رفته و به بخش Apps مراجعه کنید. سپس برنامه مورد نظر را انتخاب کرده و گزینه Clear Cache را بزنید.

این مطلب توسط «امین بیگ‌زاده» نوشته شده و در تاریخ 18 مرداد 1401 توسط «امیر امام جمعه» بروزرسانی شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • R.saadat89
    R.saadat89 | ۷ آذر ۱۳۹۹

    خیلی مسخرست گوشی من سامسونگ a520 هستش با ۳۲ گیگ حافظه.ولی رسما ۲۳ گیگ بهم داده اونم ۱و خورده ای رو خودش گربته باز.راهی نیست برای کم کردنش؟
    و اینکه بنظرتون روت کنیم یا نه گوشی رو

  • آریا
    آریا | ۲۲ شهریور ۱۳۹۷

    files go گوگل از همه بهتره

  • alispiderman
    alispiderman | ۲۰ شهریور ۱۳۹۷

    بهترینش همون disk usage هست خیلی عالیه?

    • امین بیگ‌زاده
      امین بیگ‌زاده | ۲۱ شهریور ۱۳۹۷

      باهاتون موافقم، خیلی مؤثره. هر چند اگه در کنارش از SD Maid Pro هم استفاده کنید نتیجه فوق العاده ای می گیرید.

مطالب پیشنهادی