ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پرتره شاه در هرم شیمائو
علمی

کشف پرتره 4200 ساله از یک شاه چینی در هرم بزرگ شیمائو

باستان‌شناسان به تازگی چند پرتره را در پای هرم شیمائو در چین پیدا کرده‌اند که احتمالا یکی از آن‌ها تصویر چهره شاه است.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ | ۲۳:۵۹

تیمی از باستان‌شناسان می‌گویند سنگ نگاره ۴۲۰۰ ساله‌ای را پیدا کرده‌اند که احتمالا مربوط به یکی از پادشاهان منطقه‌ای در شمال غرب چین بوده است. این پرتره قدیمی در پای هرم بزرگی به نام «شیمائو» در استان شاآنشی کشف شده که ارتفاع آن تقریبا نصف هرم جیزه مصر است.

پروفسور «شائو جینگ»، معاون باستان‌شناسی تیم تحقیقات شیمائو می‌گوید آن‌ها اخیرا تعدادی از بزرگ‌ترین سنگ‌تراشی‌های این سایت تاریخی را کشف کرده و متوجه شده‌اند که یکی از آن‌ها می‌تواند متعلق به شخص پادشاه بوده باشد. این نگاره بخشی از یک سنگ‌تراشی ۲ متری است که سه چهره بر آن دیده می‌شود. این چهره‌ها گوشواره و حالتی جدی دارند و با چشمان و دهانی عریض خودنمایی می‌کنند.

سایت باستان‌شناسی هرم شیمائو

چهره‌ای که در سمت غربی این بنا قرار گرفته حدود ۸۰ سانتی‌متر طول و ۵۰ سانتی‌متر ارتفاع دارد و روی سر آن یک تاج دیده می‌شود. این سنگ‌تراشی بزرگ‌ترین تصویر تکی در میان سنگ‌تراشی‌های هرم شیمائو است. با این حال، شائو و تیمش باور دارند که پرتره شاه در واقع پرتره دیگری است که اطراف چشمانش الگوهای قوسی‌شکل قرار گرفته است.

حکاکی چهره‌ها بر دیوارهای هرم شیمائو

شائو می‌گوید: «چهره سمت شرق که به تازگی کشف شده، ظاهرا در مرکز کل گروه قرار دارد و احتمالا تصویر شاه اجداد شیمائو است.» در سال‌های اخیر بیش از ۷۰ کنده‌کاری در پای این هرم پیدا شده که در میان آن‌ها می‌توان چهره‌های انسان، جانوران اساطیری و حیوانات مختلف را دید.

هرم شیمائو

باستان‌شناسان معتقدند که این سنگ‌تراشی‌ها به احتمال زیاد مربوط به باورهای روحانی مردم شیمائو هستند و شاید آن‌ها باور داشتند که تصاویر شاهان و اشراف‌زادگان می‌تواند از قصرشان محافظت کند.

برخلاف هرم جیزه، هرم شیمائو با ارتفاع ۷۰ متری صرفا برای مصارف مذهبی ساخته نشده و کاربردهای واقعی داشته است. در بالای این هرم قصری وجود داشته که اندازه آن معادل حدود ۱۰ زمین فوتبال بوده است. باستان‌شناسان ساختارهای پیچیده‌ای را در این قصر پیدا کرده‌اند که یکی از آن‌ها باغی برای نگهداری کروکودیل‌ها بوده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی