ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

وزیر ارتباطات
تکنولوژی

وزیر ارتباطات: نسخه‌های دوم، سوم و چهارم خیام را خواهیم ساخت

وی با بیان این که عمر ماهواره خیام ۷ سال است، گفت ساخت نسخه‌های بعدی ماهواره خیام با همکاری روسیه انجام خواهد شد.

شیدا ملکی
نوشته شده توسط شیدا ملکی | ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۸:۰۸

وزیر ارتباطات و فناوی اطلاعات با بیان اینکه قرارداد ایران و روسیه درمورد ماهواره خیام قرارداد انتقال فناوری است، از ساخت نسخه‌های 2، 3 و 4 ماهواره خیام در آینده خبر داد.

عیسی زارع‌پور با بیان اینکه عمر ماهواره خیام7 سال است، گفت: «با همکاری روسیه نسخه‌های سوم و چهارم ماهواره خیام را خواهیم ساخت.»

 عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه جلسه امروز چهارشنبه 19 مرداد هیات دولت گفت: «ما در حوزه فضا بحث توسعه صنعت بومی فضایی یعنی ساخت ماهواره‌برهای بومی برنامه هایی داریم.»

به گفته او همکاری‌های راهبردی با کشورهای مختلفی در توسعه صنعت فضایی را در دستورکار داریم. با همین موشکی که ماهواره‌بر خیام پرتاب شد، فضانوردان هم به فضا میروند.

وزبر ارتباطات افزود: «ماهواره خیام 600 کیلو وزن دارد و کاربردهای متنوعی از جمله در حوزه کشاورزی، جنگل خواری و ... دارد. از 5 سال قبل ساخت این ماهواره شروع شده بود و یک سال است که آماده شده است.»

زارع پور همچنین در ادامه توضیحات خود گفت: «با دیپلماسی فعال و با بیش از 400 ساعت نشست و ده ها نشست مشترک بین طرف ایرانی و روسیه، توانستیم این ماهواره را به فضا پرتاب کنیم. این ماهواره دیروز در مدار قرار گرفت و سیگنال هایی را از آن دریافت کردیم.»

او با تاکید بر این که عمر ماهواره خیام 7 سال است، گفت: «با همکاری روسیه نسخه های سوم و چهارم ماهواره خیام را خواهیم ساخت.»

همچنین در بخش‌ دیگری از این توضیحات اعلام شده که تا پایان دولت سیزدهم هدف‎گذاری کردیم که به فناوری ساخت ماهواره با دقت یک متر برسیم.

صبح امروز نیز رئیس سازمان فضایی ایران با بیان اینکه ساخت ماهواره‌ای مثل خیام حدود 40 تا 50 میلیون دلار هزینه دارد و رقم دقیق آن فعلا برآورد نشده تاکید کرد در بازاری که صفر تا صد آن تحریم وجود دارد، بحث قیمت چندان مطرح نیست.

او همچنین اظهار کرد، طراحی مفهومی سطح بالای ماهواره خیام در داخل کشور انجام شده است اما ساخت آن به یک شرکت معتبر و خوش‌نام خارجی سپرده شد. سالاریه با رد جاسوسی بودن این ماهواره اعلام کرد تصاویر دریافتی از خیام قابل فروش به شرکت‌ها بوده و در حوزه‌های منابع طبیعی، مدیریت شهری و… مورد کاربرد قرار خواهند گرفت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • NNavid
    NNavid | ۲۵ مرداد ۱۴۰۱

    خداوکیلی خیلی رو دارید! اینترنتو درست کن وزیررررر!

  • vahed
    vahed | ۲۱ مرداد ۱۴۰۱

    آفرین بساز ، فقط اولش خودتو بساز بعد ماهواره رو ، دمت گرم

  • Demon
    Demon | ۱۹ مرداد ۱۴۰۱

    بیا پایین باووو سرمون درد گرفت🙄

  • m_bigvar
    m_bigvar | ۱۹ مرداد ۱۴۰۱

    .

مطالب پیشنهادی