ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

موج جدید افزایش قیمت خودروها
خودرو

موج جدید افزایش قیمت خودروها علیرغم ارزانی محصولات داخلی؛ بازار چشم در انتظار برجام

در حال حاضر، آرامش خاصی در بازار خودرو ایران مشاهده می‌شود. به دلایل متعدد از جمله حذف روند قرعه‌کشی از فرایند خرید آن‌ها و همین‌طور عرضه در بورس کالا، قیمت برخی محصولات داخلی کاهش یافته ...

غزاله زاهدی
نوشته شده توسط غزاله زاهدی | ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۷:۳۰

در حال حاضر، آرامش خاصی در بازار خودرو ایران مشاهده می‌شود. به دلایل متعدد از جمله حذف روند قرعه‌کشی از فرایند خرید آن‌ها و همین‌طور عرضه در بورس کالا، قیمت برخی محصولات داخلی کاهش یافته است. ولی این کاهش قیمت از جنس متفاوتی بوده و به گفته کارشناسان در آینده نزدیک و در صورت عدم تصویب بازگشت به برجام با موج جدید افزایش قیمت خودروها مواجه خواهیم شد.

با افزایش تیراژ خودروسازان، عرضه برخی محصولات اقتصادی پرطرفدار نظیر تیبا، شاهین، کوییک، ساینا و وانت پراید در سامانه یکپارچه فروش بدون انجام قرعه‌کشی صورت می‌گیرد. نکته جالب اینکه قیمت این خودروها در بازار آزاد کاهش یافته است و برخی بر این باورند که این کاهش، قیمت ناشی از حذف روند قرعه‌کشی و حذف نقض دلالان از پروسه خرید خودرو است.

از طرف دیگر، گفته می‌شود حراج خودرو در بورس کالا نیز به سبب خروج از قیمت‌گذاری دستوری و عدم نظارت شورای رقابت، نقش مؤثری در کاهش قیمت خودروها داشته و خودرویی نظیر شاهین پس از اجرای مرحله دوم فروش خودرو در بورس، ارزان‌تر از قبل خواهد شد.

طبق وعده وزیر صمت، با تداوم روند افزایش تولید توسط خودروسازان می‌توان انتظار داشت که فرایند قرعه‌کشی به طور کامل از سیستم یکپارچه تخصیص خودرو حذف شود. ولی آیا این وعده به معنی ارزانی خودروها در آینده است؟

متأسفانه بر خلاف ظاهر کنونی وضعیت بازار، کارشناسان حوزه موج جدید افزایش قیمت خودروها را در آینده نه‌چندان دور پیش‌بینی می‌کنند. به عقیده آن‌ها، ثبات فعلی و روند کاهش قیمت‌ها در دو ماه اخیر ممکن است تا آخر شهریورماه ادامه داشته باشد. ولی از آن پس باید نگران بازار خودرو بود، چراکه این رکود ربطی به کنترل تورم ندارد.

با توجه به آمار مربوط به کسری بودجه شدید و همین‌طور افزایش بی‌رویه نقدینگی در کشور و همین‌طور عدم نظارت بر شبکه بانکی و به طور کلی بی‌انضباطی مالی دولت، تا پایان سال رقم تورم از نرخ پیش‌بینی‌شده توسط دولت (۳۵ درصد) فراتر می‌رود. بنابراین امید به تداوم کاهش قیمت خودروها به سبب حذف قرعه‌کشی یا عرضه در بورس کالا، چندان معقولانه به نظر نمی‌رسد. درواقع سرکوب قیمت‌ها و تکذیب تورم تنها موجب افزایش شدت بحران شده و دولت بهتر است هر چه زودتر برای حل این مشکل چاره‌اندیشی کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • Bigiato
    Bigiato | ۲۰ مرداد ۱۴۰۱

    عجیبه! قیمت خودرو به علت حذف دلال‌ها داره کاهشی میشه، بعد ناگهان به گفته کارشناسان بی‌نام و نشان، یهویی ربط پیدا می‌کنه به برجام بی‌صاحاب و از شهریور باید منتظر موج گرونی باشیم!؟
    آخه چرا اینقدر الکی جو درست می‌کنید!؟ نکنه تو این حذف دلال بازی‌ها شما هم ضرر کردید؟
    بعد در ادامه نوشتید کسری بودجه‌ی شدید!؟!؟!؟!؟!؟ می‌شه این حرف ـتون رو ثابت کنید؟ یا اینم مثل بقیه حرف‌های شما و کارشناس‌های خیالی‌ ـتون رو هواست!؟ اتفاقاً امسال، بعد از سال‌های طولانی رئیس جمهور محبوب ـتون، اولین سالی هست که کسری بودجه نداریم!
    الکی شلوغش نکنید!

مطالب پیشنهادی