ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

مالیات فروش خودرو صفر بر عهده خودروسازان؛ دلیل دیگری برای افزایش قیمت کارخانه ای

براساس قانون باید مالیات فروش خودرو پیش از مراجعه به تعویض پلاک پرداخت شود و خودروسازان موظف به پرداخت آن هستند.

سپهر زنگنه
نوشته شده توسط سپهر زنگنه | ۲۰ مرداد ۱۴۰۱ | ۲۳:۵۹

در سال ۱۴۰۱ طبق قانون باید مالیات نقل و انتقال خودرو پیش از مراجعه به تعویض پلاک پرداخت شود. برای تعویض پلاک باید به صورت اینترنتی از سایت نوبت دهی تعویض پلاک نوبت بگیرید و این تنها در صورتیکه امکان پذیر است که مالیات نقل و انتقال خودرو را پرداخت کرده باشید. حال خودروسازان به عنوان فروشندگان اولیه خودرو، موظف به پرداخت این مالیات شده اند و همین عامل نیز طبیعتا باعث افزایش هزینه های سربار و تقویت زمینه افزایش قیمت خودرو خواهد شد.
آن طور که پیش‌تر رئیس مرکز شماره‌ گذاری و تعویض پلاک پلیس راهور انتظامی کشور گفت قانون، پلیس راهور را مکلف کرده است که پرداخت مالیات وسایل نقلیه را کنترل کند.
 بر این اساس اگر وسیله نقلیه‌ای مالیات خود را پرداخت کرده باشد، می‌تواند خدمات نقل و انتقال را دریافت کند. پرداخت هزینه مالیات خودرو به عهده مالک خودرو است و در واقع فروشنده به عنوان مالک خودرو باید این هزینه را پرداخت کند.

به غیر از هزینه مالیات هزینه عوارض شهرداری و هزینه خلافی خودرو نیز به عهده فروشنده است. اما هزینه تعویض پلاک بر عهده خریدار است.
با این حال بر اساس اعلام داوود منظور معاون وزیر اقتصاد و رئیس سازمان امور مالیاتی به حسین فرهیدزاده سرپرست سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، خودروسازان را مسئول پرداخت اولین مالیات خودروهای صفر کیلومتر تولید داخلی و همچنین خودروهای مونتاژ داخل عنوان کرد.
در این نامه آمده: «بر اساس ماده 30 قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب سال 1400، مالیات اولین نقل و انتقال خودرو اعم از تولید کارخانجات داخلی یا مونتاژ از سوی واردکننده‌ها بر عهده شرکت‌های خودروساز است.»
بر اساس اعلام معاون وزیر اقتصاد، شرکت‌های خودروساز داخلی یا واردکنندگان قطعات خودروهای خارجی که در داخل مونتاژ می‌شوند، بدون درج مالیات مذکور در صورتحساب فروش، مالیات مذکور را به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنند.

چنین بندی طبیعتا به معنای کاهش حاشیه سود خودروسازان یا واردکنندگان خودرو خواهد بود، امری که تحقق آن در عمل کمی بعید به نظر می رسد و احتمالا شرکت های عرضه کننده، با افزایش قیمت، پرداخت چنین مالیاتی را جبران خواهند کرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی