ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ربات
تکنولوژی

این ربات بندانگشتی با الهام از کرم شب‌تاب در عملیات نجات کاربرد دارد [تماشا کنید]

محققان با الهام از کرم شب‌تاب رباتی ساخته‌اند که می‌تواند درحین پرواز نور ساطع کند و در عملیات امداد و نجات کاربرد دارد.

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ | ۲۱:۳۰

محققان MIT با الهام از کرم شب‌تاب رباتی با ابعاد یک گیره کاغذ ساخته‌اند که می‌تواند درحین پرواز از خود نور ساطع کرده و با نظارت محیطی و برقراری ارتباط در عملیات امداد و نجات کاربرد دارد.

آن‌ها در ساخت این ربات کوچک از ماهیچه‌های مصنوعی و نرم الکترولومینانس (electroluminescent) یا الکترو نورتاب در مقیاس حشرات استفاده کرده‌اند. هنگامی که ربات‌ها پرواز می‌کنند، ماهیچه‌های مصنوعی کوچکی که بال‌های آن‌ها را به حرکت در می‌آورند، نور رنگی تولید می‌کنند. تجهیزات مربوط به تولید نور تنها 2.5 درصد وزن آن را افزایش داده است و تاثیر منفی بر توانایی‌های ربات در پرواز نداشته است.

الکترولومینانس یک پدیده الکتریکی است که درحقیقت ساطع شدن نور از ماده در اثر عبور جریان الکتریکی از آن یا قرار گرفتن در معرض میدان الکتریکی است.

ربات‌ها احتمالا می‌توانندبه کمک این نور با یکدیگر مکالمه کنند - مکالمه‌ای از جنس رد و بدل داده‌های نوری. به عنوان مثال، رباتی که در حین ماموریت جستجو و نجات به درون یک ساختمان رفته است، می‌تواند از رنگ خاصی در چراغ‌ها برای هشدار به دیگران و درخواست کمک استفاده کند.

این ربات‌های ریزمقیاس که تنها به اندازه یک گیره کاغذ هستند، اکنون یک قدم به تولید انبوه و استفاده عمومی نزدیک شده‌اند. از آنجایی که این ربات‌ها برای حمل حسگر بسیار سبک هستند، محققان پیش از این باید آن‌ها را با استفاده از دوربین‌های بزرگ مادون قرمز ردیابی می‌کردند. اما حالا به کمک دوربین‌ گوشی‌های هوشمند و نوری که این ربات‌های پرنده از خود ساطع می‌کنند، می‌توان موقعیت ربات را تشخیص داد و به راحتی ردیابی کرد.

وقتی صحبت از ارتباطات به میان می‌آید، ربات با اندازه بزرگ به ابزارهای مختلفی از جمله بلوتوث، وای‌فای و سایر فناوری‌ها مجهز می‌شود. اما این مورد برای ربات‌های کوچک متفاوت است. ربات‌های ریزمقیاس به اشکال جدیدی از ارتباطات نیاز دارند.

«کوین چن دی» نویسنده این مقاله می‌گوید: «این یک گام مهم در زمینه پیشرفت تکنولوژی‌های مرتبط با ربات‌های ریزمقیاس است. ما در این دسته ربات‌ها قادر به استفاده از تکنولوژی‌های مرسوم نیستیم و به دنبال روش‌های جدیدی برای ارتقای سیستم حرکتی و ارتباطی ربات‌ها هستیم.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی