ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اسپیس ایکس
علمی

موشک فالکون هِوی اسپیس‌ایکس ماهواره‌های فوق سِرّی آمریکا را به مدار زمین می‌برد

نیروی فضایی ایالات متحده، فالکون هِوی اسپیس ایکس را به عنوان موشک مخصوص ماموریت‌های فوق سری این کشور تائید کرد.

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۱:۰۰

نیروی فضایی ایالات متحده، فالکون هِوی اسپیس ایکس را به عنوان موشک مخصوص ماموریت‌های فوق سری این کشور تائید کرد.

نیروی فضایی ایالات متحده برای پرتاب ماهواره‌های جاسوسی فوق سری خود نیاز به استفاده از موشکی امن داشت که پیش از این کارآیی خود را به اثبات رسانده باشد. این سازمان اخیرا موشک‌های فالکون هِوی (Falcon Heavy) مجهز به تقویت‌کننده‌های قابل استفاده را که متعلق به سازمان فضایی «اسپیس ایکس» هستند، مورد تائید قرار داد و مجوز آن‌ها را برای چنین ماموریت‌هایی صادر کرد.

جالب است بدانید این مجوز در تیر ماه سال جاری صادر شده است اما تاکنون هیچ صحبتی از آن به میان نیامده بود - به عبارت دیگر، فاش نشده بود. انتظار می‌رود اولین پرتاب نیروی فضایی با فالکون هوی بین آبان یا آذر ماه انجام شود. در این زمان، احتمالا اسپیس ایکس یک ماهواره «National Reconnaissance Office» را به مدار زمین خواهد فرستاد.

در همین راستا، اسپیس ایکس به زودی برخی از ماموریت‌های ماهواره‌ای دولت ایالات متحده را خارج از برنامه و طبق اولویت انجام می‌دهد.

اسپیس ایکس

هرچند با این قرارداد، فعالیت‌های اسپیس ایکس در سیستم دولتی افزایش می‌یابد، اما از سوی دیگر این شرکت فضایی متعهد شده است هزینه‌های حمل این ماهواره‌ها به مدار را کاهش دهد تا در هزینه‌های فدرال صرفه‌جویی شود.

«والتر لادردیل» رئیس فرماندهی سیستم‌های فضایی فالکون گفت: «نیروی فضایی تاکنون بیش از 64 میلیون دلار برای ماموریت‌های GPS با استفاده از موشک‌های قابل استفاده مجدد فالکون 9 صرفه‌جویی کرده است. این رقم هنگفت است.»

این خبر می‌تواند یک ضربه سنگین به تولیدکنندگان موشک رقیب باشد. شرکت‌هایی مانند «بوئینگ» و «لاکهید-مارتین» هنوز مجوزهای مشابهی را برای موشک‌های «Vulcan» دریافت نکرده‌اند و نیروی هوایی اعلام کرده قصد بررسی بیشتر موشک‌های مذکور را دارد. هرچند صدور این مجوز به معنای برنده شدن اسپیس ایکس در زمینه تجارت فضایی نیست اما در افزایش اعتبار آن نیز بی‌تاثیر نخواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • molavy
    molavy | ۲۲ مرداد ۱۴۰۱

    آمریکا باید شرکت های آمریکایی که با ارتش همکاری میکنند رو تحریک کنه

مطالب پیشنهادی