ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تولید حافظه SSD احتمالا دو برابر هارد HDD منجر به انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شود

تحقیقات از میزان قابل‌توجه انتشار گازهای گلخانه‌ای در روند تولید حافظه‌های SSD خبر می‌دهند.

نیما جلالی
نوشته شده توسط نیما جلالی | ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۳:۰۰

حافظه‌های SSD یا «درایو حالت جامد» به لطف سرعت بسیار بیشتری که در مقایسه با هارد دیسک‌ها دارند، محبوبیت بیشتری پیدا کرده‌اند. با این حال تحقیقات جدید از «دانشگاه ویسکانسین مدیسون» و «دانشگاه بریتیش کلمبیا» نشان می‌دهند که میزان گاز گلخانه‌ای که حافظه SSD در طول عمرش منتشر می‌کند، می‌تواند بیشتر از هارد دیسک‌ها باشد. گفته می‌شود که این نوع حافظه 38 درصد از کل آلودگی کربن دی‌اکسید یک سیستم کامپیوتری را به خود اختصاص می‌دهد.

شاید هنگام خواندن این مطلب، فکر کنید که تمام این آلودگی‌ها حین استفاده از SSD ایجاد می‌شوند؛ اما در واقع قسمت اعظمی از این میزان انتشار گاز گلخانه‌ای به روند تولید حافظه SSD مربوط می‌شود. گزارشات جدید این موضوع را تأیید کرده‌اند.

میزان زیاد انتشار کربن دی‌اکسید در تولید حافظه SSD

حافظه SSD

این مطالعه انجام شده توسط دانشگاه‌های مذکور، حول محور تاثیرات کربنی قطعات الکترونیکی مختلف در طول عمرشان بوده است. بر همین اساس ادعا می‌شود که حافظه SSD نسبت به هارد دیسک مصرف انرژی کم‌تری دارد؛ با این وجود اما تولید و استفاده از آن سبب انتشار حجم بیشتری از کربن دی‌اکسید می‌شود.

همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم، بخش قابل‌توجهی از آلودگی‌های سیستم کامپیوتری شما به SSD اختصاص دارد. بنابراین می‌توان گفت که این نوع حافظه بیشترین آلودگی را در رایانه شخصی شما ایجاد می‌کند. در ادامه می‌توانید نگاهی به سهم میزان آلودگی قطعات مختلف در رایانه‌های شخصی را مشاهده کنید:

  • هارد دیسک: 9 درصد
  • حافظه رم: 9 درصد
  • پردازنده گرافیکی: 11 درصد
  • پردازنده مرکزی: 4 درصد
  • مادربرد: 17 درصد

درست است که از حافظه SSD از لحاظ سرعت نسبت به هارد دیسک برتری کامل دارد و باعث کم‌تر شدن زمان کارکرد کاربر با رایانه شخصی‌اش می‌شود؛ اما تحقیقات از میزان قابل‌توجه انتشار گازهای گلخانه‌ای برای تولید این نوع از حافظه‌ها حکایت دارند. از سوی دیگر، حافظه‌های SSD در کل طول عمر کم‌تری در مقایسه با هارد دیسک‌ها دارند. قیمت آن‌ها نیز بیشتر است و برای تهیه و تولید آن نیز باید سرمایه‌گذاری بهتری داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • molavy
    molavy | ۲۲ مرداد ۱۴۰۱

    به جای از اونور مصرف برق خیلی کمتری دارن

مطالب پیشنهادی