ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

کشف حشره‌ای عجیب و منقرض شده که به مدت 100 میلیون سال در یک کهربا گیر کرده است

به گفته دانشمندان، این حشره نوعی شکارچی است و به گونه‌ای منقرض شده مربوط می‌شود.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ | ۲۲:۳۰

یک حشره منقرض شده در کهربای 100 میلیون ساله برمه‌ای با چشم‌های برآمده، دهان کشیده و پاهای چسبنده کشف شده است. کهربا به‌خوبی باعث شده تا بقایای این حشره کوچک، با جزئیات بسیار خوبی حفظ شود.

جرج پوینار جونیور، استاد بازنشسته دانشگاه ایالتی اورگن و محقق اصلی این مقاله توضیح می‌دهد: «این یک شکارچی بسیار کوچک است که از چشم‌های بیرون زده خود برای یافتن طعمه‌اش استفاده می‌کرده است.»

مشخصات حشره کشف شده

دانشمندان نام Palaeotanyrhina exophthalma را برای این حشره انتخاب کرده‌اند که ترکیبی از کلمات یونانی است و بر سن نمونه، اندازه بدن بلند و شکل سر دراز آن تاکید دارد. آن‌ها همچنین توضیح می‌دهند که این حشره به گونه نیم‌بالان یا Hemiptera تعلق دارد که از جمله موجودات آشنای امروزی این گونه می‌توان به جیرجیرک دشتی و شته‌ها اشاره کرد. با این حال، آن‌ها اشاره می‌کنند که Palaeotanyrhina exophthalma با هیچ یک از گونه‌های این حشرات مطابقت ندارد، بنابراین می‌توان از آن به عنوان یک رده کاملا جدید در بین حشرات نام برد.

حشره
کره چشم این حشره عجیب که به آن دید 360 درجه می‌دهد

از جمله مشخصات این حشره می‌توان به طول حدودا 5 میلی متری آن اشاره کرد. نکته قابل توجه آن، چشم‌های بیرون زده‌اش است. پوینار درباره آن‌ها توضیح می‌دهد که با فراهم کردن دید 360 درجه، حشره را به یک شکارچی همه‌جانبه تبدیل کرده است.

همچنین این حشره روی برخی از پاهای خود غلافی دارد که پر از یک «ماده صمغی» است که به آن کمک می‌کند روی طعمه‌اش آویزان شود.

کهربا (صمغ فسیل شده درختان) که معمولا از آن در صنعت جواهرسازی و اشیا تزئینی استفاده می‌شود، یک ماده نگه دارنده چشمگیر و قابل توجه است. این ماده ابتدا به عنوان یک رزین درخت چسبنده است که در طول زمان گیاهان و حیوانات را قبل از فسیل شدن به دام می‌اندازد.

اگر دوست داشتید می‌توانید این مطلب را با دوستان‌تان در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی