ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تشکیل قاره ها
علمی

ادعای دانشمندان: برخورد یک شهاب سنگ غول‌پیکر به زمین باعث تشکیل قاره‌ها شده است

دانشمندان استرالیایی با بررسی سنگ‌های منطقه‌ای که بهترین پوسته زمین را دارد، ادعا کرده‌اند برخورد یک شهاب‌سنگ عظیم باعث تشکیل قاره‌های زمین شده است.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ | ۲۳:۳۰

تا به امروز، زمان تنها سیاره شناخته‌شده‌ای است که چندین قاره در آن وجود دارد. با این حال نحوه شکل‌گیری و تکامل آن‌ها چندان شناخته شده نیست اما می‌دانیم که خشکی روی سیاره زمین، زمانی روی یک ابرقاره بزرگ متمرکز شده بود. حالا دانشمندان در تحقیقات جدیدی ادعا کرده‌اند که برخورد شهاب سنگ های غول‌پیکر باعث تشکیل قاره های روی زمین شده است.

دانشمندان دانشگاه کورتین استرالیا، با بررسی بلورهای کوچک زیرکن موجود در سنگ‌های منطقه‌ای از استرالیای غربی به نام Pilbara Craton که از آن به عنوان بهترین پوسته سیاره زمین یاد می‌شود، شواهدی از برخورد شهاب سنگ‌های باستانی قبل از تجزیه قاره‌ها کشف کرده‌اند.

نحوه بررسی دلیل تشکیل قاره ها

تشکیل قاره ها

«تیم جانسون»، زمین شناس دانشگاه کورتین توضیح می‌دهد:

«بررسی ترکیب ایزوتوپ‌های اکسیژن موجود در این کریستال‌های زیرکن، نوعی فرآیند از بالا به پایین را نشان داد که با ذوب سنگ‌ها در نزدیکی سطح شروع شده و عمیق‌تر می‌شود که با اثر زمین‌شناسی برخورد شهاب‌سنگ‌های غول پیکر مطابقت دارد.»

همانطور که جانسون در ادامه اشاره می‌کند تحقیقات آن‌ها اولین شواهد محکی را ارائه می‌کند که نشان می‌دهد فرآیندهایی که در نهایت منجر به تشکیل قاره ها شده، با حادثه برخورد شهاب‌سنگ‌های غول‌پیکر آغاز شده. همان اتفاقی که از آن به عنوان مسئول انقراض دایناسورها نیز یاد می‌شود که البته تشکیل قاره ها میلیاردها سال قبل از آن رخ داده است.

دانشمندان کار خود را روی 26 نمونه سنگ حاوی قطعات زیرکن این منطقه انجام داده‌اند که گفته می‌شود قدمت آن‌ها بین 3.6 تا 2.9 میلیارد سال پیش بوده است.

تشکیل قاره ها

با این حال، تعداد شهاب‌سنگ‌هایی که در گذشته به زمین برخورد کرده‌اند می‌تواند بسیار زیاد و بیشتر از تعداد قاره‌ها باشد. دانشمندان توضیح می‌دهند که فقط بزرگ‌ترین برخورد می‌تواند گرمای کافی برای چنین فرآیندی را ایجاد کند.

در نهایت، دکتر جانسون توضیح می‌دهد که درک شکل‌گیری و تکامل قاره‌های زمین با توجه به اینکه این خشکی‌ها میزبان اکثر زیست بوم‌ها، تمام انسان‌ها و تقریبا تمام ذخایر معدنی مهم هستند، بسیار اهمیت دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی