ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

دارپا
علمی

دارپا می‌خواهد ارتباط سریع میان ماهواره‌های نظامی و تجاری مختلف را ممکن کند

هدف دارپا ایجاد نوعی ماهواره اینترنتی مدار پایین زمین (LEO) است که سایر ماهواره‌ها بتوانند از طریق آن به یکدیگر متصل شوند.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ | ۰۰:۰۰

دارپا (DARPA) یا سازمان پروژه‌های پژوهشی پیشرفته دفاعی قصد دارد در برنامه‌ای تحت عنوان Space-BACN، نوعی پایانه ارتباطی نوری کم‌هزینه و قابل تنظیم مجدد بسازد که صورت‌های فلکی ماهواره‌ای را به یکدیگر متصل می‌کند. حالا 11 تیم برنده فاز اول این برنامه فضایی اعلام شده‌اند.

طبق گفته دارپا، هدف نهایی این برنامه ایجاد نوعی ماهواره اینترنتی مدار پایین زمین (LEO) است که باعث می‌شود ماهواره‌های دیگر به‌راحتی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند.

دارپا

همچنین برنامه Space-BACN دارپا با اعلام 11 تیم برنده فاز اول برنامه‌های خود، یک قدم رو به جلو برداشته است. بر اساس بیانیه دارپا، افراد منتخب از دانشگاه‌ها و شرکت‌های تجاری مختلفی انتخاب شده‌اند و وظیفه آن‌ها ایجاد یک ترمینال ارتباطی نور کم هزینه و قابل تنظیم مجدد است که با اکثر استانداردهای بین ماهواره‌ای سازگاری داشته باشد.

فاز اول برنامه Space-BACN دارپا

برای توسعه این برنامه، تیم‌ها در چندین حوزه فنی تقسیم می‌شوند. در اولین حوزه، کارشناسان تلاش می‌کنند تا یک دیافراگم نوری کم‌هزینه بسازند که می‌تواند به یک فیبر تک حالته متصل شود و البته قدرتمند، انعطاف‌پذیر و کوچک باشد. گروه دوم تلاش خواهد کرد تا یک حالت نوری قابل تنظیم مجدد ایجاد نند که از طریق یک طول موج واحد، از 100 گیگابیت در ثانیه پشتیبانی کند. مرحله اول برنامه‌های دارپا 14 ماه طول خواهد کشید.

دارپا

اسپیس ایکس، وان وب و آمازون از جمله شرکت‌هایی هستند که در سال‌های اخیر، ماهواره‌های مدار پایین زمین خود را به فضا ارسال کرده‌اند و همچنین در سال‌های آینده نیز قصد دارند ماهواره‌های زیادی را پرتاب کنند.

با این حال، شرکت‌های اشاره شده برای راه‌اندازی ماهواره‌های خود و البته شکست دادن رقبا به قدری عجله داشته‌اند که در سیستم‌های ماهواره‌ای آن‌ها نوعی مشکل وجود دارد. در واقع تعداد بسیار کمی از این ماهواره‌ها دارای نوعی استاندارد خاص هستند که با وجود آن‌ها می‌توانند با ماهواره‌های شرکت‌های دیگر نیز ارتباط برقرار کنند. اکنون پروژه جدید دارپا به دنبال حل این موضوع است.

اگر دوست داشتید می‌توانید این مطلب را با دوستان‌تان در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی