ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

AMD
تکنولوژی

بازار پردازنده‌های دسکتاپ بزرگترین افت فروش را در 30 سال اخیر تجربه کرد

گزارشی تازه می‌گوید بازار پردازنده‌های دسکتاپ به خاطر کمبود موجودی انبارها و افت تقاضا بیشترین افت را در سه دهه اخیر پشت سر گذاشته است.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۰:۳۰

گزارش جدیدی که از بازار کامپیوتر منتشر شده نشان می‌دهد که بخش پردازنده‌های دسکتاپ نتوانسته از ضربه اقتصادی بزرگی که به کلیت بازارها وارد شده، در امان بماند. این بخش از بازار در واقع در فصل دوم 2022 بیشترین افت در 30 سال اخیر را تجربه کرده، در حالی که AMD وضعیت بسیار خوبی را پشت سر گذاشته است.

شرکت تحقیقاتی Mercury Research می‌گوید فروش پردازنده‌های دسکتاپ در فصل گذشته بیشترین افت سالانه خود را از زمان آغاز ثبت اطلاعات بازار توسط این شرکت در سال 1994 تجربه کرده است. یکی از تحلیلگران می‌گوید این افت بزرگ‌ترین افت بازار از سال 1984 به بعد است. ظاهرا علت اصلی این اتفاق به کاهش موجودی انبارها و افت تقاضا برمی‌گردد.

بازار پردازنده‌ها

در شرایطی که به نظر می‌رسد در مراحل پایانی اقتصاد دوره همه‌گیری کرونا قرار داریم، افت تقاضا در بسیاری از حوزه‌ها دیده می‌شود. اینتل با افت درآمد سالانه 22 درصدی بیش از نیم میلیارد دلار از درآمدهای خود را از دست داده است. انویدیا هم با افت یک سوم از درآمدهای بخش گیمینگ خود روبرو شده است. از سوی دیگر، بازار موبایل برای چهارمین فصل متوالی نزولی بوده، بازار کروم‌بوک‌ها افت سالانه 50 درصدی داشته و رشد بازار تبلت‌ها هم متوقف شده است.

یکی از معدود شرکت‌هایی که در این فصل عملکرد خوبی داشته، AMD بوده است. این شرکت از افزایش 70 درصدی درآمد سالانه خود خبر داد و به همین خاطر برای مقطع کوتاهی حتی از اینتل ارزشمندتر شد. سهم بازار این شرکت در حوزه پی‌سی‌های رومیزی 2.3 درصد نسبت به فصل گذشته و 3.5 درصد نسبت به بازه زمانی پارسال بیشتر شده است.

بازار پردازنده‌ها

البته افت تقاضا در فروش پردازنده‌های لپ‌تاپ نسبت به بازه زمانی مشابه پارسال، به‌صورت مشترک باعث افت درآمدهای AMD و اینتل شده، اما روی AMD اثر کمتری گذاشته است. در عین حال، AMD در این بخش نسبت به فصل گذشته 2.3 درصد رشد کرده و در مقیاس سالانه نسبت به اینتل 4.8 درصد سهم بازار بیشتری گرفته است.

AMD همچنین در بازار سرورها عملکرد خوبی داشته و از نظر فصلی و سالانه به ترتیب 2.3 و 4.4 درصد بهتر کار کرده است. این ارقام بالاترین رشد این شرکت در بازار سرورها از سال 2017 یعنی زمان آغاز ثبت اطلاعات این بازار توسط Mercury را نشان می‌دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی