ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

بازگشت بیتل باگی با 202 اسب بخار قدرت؛ معجزه موتورهای برقی برای احیای خودروهای کلاسیک

فولکس واگن بیتل یکی از خاطره‌انگیزترین و پرفروش‌ترین خودروهای جهان است که حالا بار دیگر به بازار بازگشته است.

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۲ مرداد ۱۴۰۱ | ۰۹:۰۰

فولکس واگن بیتل یکی از خاطره‌انگیزترین و پرفروش‌ترین خودروهای جهان است. محبوبیت این خودرو و ساختار ساده‌اش باعث شد در سال 1964 یک نسخه باگی از آن تولید شود. این نسخه Meyers Manx نام داشت و برای تجربه هیجان در سواحل و تپه‌های شنی توسعه یافته بود. بیتل باگی تا سال 1971 تولید شد، اما پس از آن به دلیل مشکلاتی که برای شرکت سازنده پیش آمد، به خاطره‌ها پیوست. حال پس از نیم قرن، این خودرو با یک پیشرانه الکتریکی 202 اسب بخاری احیا شده و دوباره به چرخه تولید بازگشته است.

برای نسل جدید بیتل باگی نام Meyers Manx 2.0 برگزیده شده است. این خودرو در گردهمایی مونته ری کالیفرنیا رونمایی شده و سازنده امیدوار است موفقیت نسل اول را تکرار کند.

پیش از پرداختن به جزئیات بد نیست اشاره کنیم Meyers Manx  توسط شرکتی که بنیانگذار آن فردی به نام بروس میرز بود، تولید می‌شد. این شرکت در سال 1971 منحل شد، اما در سال 1999 شخص آقای میرز دوباره آن را به عرصه بازگرداند. پس از بازگشت، معرفی مدلی جدید تا سال 2014 طول کشید. در آن سال شرکت میرز یک مدل کانسپت از بیتل باگی را پرده‌برداری کرد. در سال 2020 آقای میرز تصمیم گرفت کمپانی خود را به گروه سرمایه‌گذاری Trousdale Ventures بفروشد. یک سال پس از این اتفاق، آقای میرز درگذشت.

نسل جدید بیتل باگی یا همان Meyers Manx 2.0 توسط فریمن توماس طراحی شده است. بد نیست بدانید آقای توماس مدیرعامل شرکت Meyers Manx بوده و خلق مدل‌هایی مثل آئودی TT و نسل جدید بیتل را در کارنامه دارد.

برخلاف کانسپت فولکس واگن ID. Buggy که در سال 2019 رونمایی شد، Meyers Manx 2.0 به مدل کلاسیک وفادارتر باقی مانده است. این خودرو بدنه یک تکه با گلگیرهای برآمده را حفظ کرده و چراغ‌های گرد آن حالتی بیرون‌زده از کاپوت را دارند. چرخ‌ها هم مثل چراغ‌ها بیرون‌زده از بدنه هستند و سقف جداشونده و میله‌های محافظ در هر دو طرف آن دیده می‌شوند.

بیتل باگی
همانند نسل اول، Meyers Manx 2.0 هم طراحی جذابی دارد

 در داخل کابین هم وضعیت کمابیش مشابه است. داشبورد این خودرو حس و حالی قدیمی دارد و تنها یک پنل روی آن تعبیه شده؛ فرمان سه‌شاخه و دو صندلی بدون پشت سری از دیگر ویژگی‌های قابل ذکر هستند.

آنطور که اعلام شده، بجز قاب چراغ‌های اصلی، در طراحی سایر اجزا بازنگری شده و Meyers Manx 2.0 با وجود شباهت ظاهری به نسل اول، از مهندسی بهتری برخوردار است.

بیتل باگی

مشخصات فنی بیتل باگی

همانطور که در ابتدا نیز اشاره کردیم، نیروبخش Meyers Manx 2.0 یک پیشرانه الکتریکی است.  این پیشرانه روی یک شاسی آلومینیومی مونوکوک سوار شده و در مجموع 202 اسب بخار قدرت و 325 نیوتن متر گشتاور دارد. تمامی نیروی تولیدی این پیشرانه به چرخ‌های عقب منتقل می‌شود.

بیتل باگی
درباره سازنده شاسی مونوکوک Meyers Manx 2.0 اطلاعاتی در دست نیست

برای تامین انرژی Meyers Manx 2.0 دو پک باتری قابل سفارش است. پک پایه ظرفیتی برابر با 20 کیلووات ساعت دارد و با اتکا به آن می‌توان تا 150 مایل یا 241 کیلومتر مسافت را پشت سر گذاشت. پک قوی‌تر 40 کیلووات ساعتی است و تا 300 مایل یا 483 کیلومتر مسافت دوام می‌آورد. گفتنی است هر دوی این پک‌ها از نوع لیتیوم یونی هستند.

بیتل باگی
شتاب مدل قوی‌تر Meyers Manx 2.0 برابر با 4.5 ثانیه است.

شاید بگویید برد حرکتی Meyers Manx 2.0 با حجم کم باتری‌های به کار رفته تناسبی ندارد. سازنده تاکید کرده وزن کم خودرو باعث دستیابی به چنان رکوردهای بسیار خوبی می‌شود. بر اساس جدول مشخصات، نسخه مجهز به باتری 20 کیلوواتی فقط و فقط 680 کیلوگرم وزن دارد، این رقم برای نسخه کیلووات ساعتی 748 کیلوگرم درج شده است.

بیتل باگی

شرکت Meyers Manx وعده داده 50 دستگاه از بیتل باگی برقی را در سال 2023 تولید خواهد کرد. این شرکت افزوده از نظرات گروه اول خریداران در فرایندهای توسعه بهره گرفته می‎‌شود و با آپدیت‌های از راه دور تغییرات لازم اعمال خواهد شد. تولید انبوه این باگی برقی برای سال 2024 برنامه‌ریزی شده است. درباره قیمت فعلا چیزی اعلام نشده، اما از آنجایی که سازنده «افراد ثروتمند با چند خانه و چند ماشین» را بازار هدف خود انتخاب کرده، نباید انتظار رقمی پایین داشت! قابل توجه مانی!

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی