ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

شراره خورشیدی
علمی

کارشناسان: افزایش طوفان‌های خورشیدی برای ماهواره‌ها دردسرساز خواهد شد

کارشناسان می‌گویند با نزدیک‌تر شدن به اوج چرخه‌های خورشیدی، تعداد طوفان‌ها بیشتر می‌شود و بسیاری از ماهواره‌ها را از کار می‌اندازد.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ | ۲۳:۳۰

در شرایطی که در سومین سال از چرخه 11 ساله خورشید قرار داریم، ماهواره‌هایی که در مدار پایینی زمین فعالیت می‌کنند، به خاطر طوفان‌های خورشیدی با مشکلات زیادی روبرو شده‌اند. البته دانشمندان می‌گویند بدترین حالت ممکن هنوز از راه نرسیده و به نظر می‌رسد که این چرخه قوی‌تر از پیش‌بینی‌ها بوده است.

گروهی از کارشناسان آب و هوای فضایی در سی و ششمین کنفرانس ماهواره‌های کوچک درباره شرایط سال‌های آینده هشدار داده‌اند. «تزو-وی فنگ»، دانشمند فضا از مرکز پیش‌بینی آب و هوای فضا در اداره ملی اقیانوسی و جوی آمریکا (NOAA) می‌گوید: «هرچه در دو سال اخیر تجربه کرده‌اید دیگر اهمیتی ندارد. هرچه در دو سال اخیر یاد گرفته‌اید در پنج سال آینده به کار نخواهد آمد.»

فنگ و همکارانش با نزدیک شدن به نقطه اوج چرخه 11 ساله خورشید، هشدار داده‌اند که ماهواره‌های کوچک به‌طور خاص در برابر طوفان‌های خورشیدی آسیب‌پذیر خواهند شد و اپراتور ماهواره‌های کوچک به اندازه کافی در برابر این تهدید آماده نیستند. اگرچه این چرخه‌ها معمولا قابل پیش‌بینی هستند، چرخه فعلی که از ماه دسامبر 2019 آغاز شده پرماجراتر از پیش‌بینی‌ها بوده است.

تغییرات دوره‌ای میدان مغناطیسی زمین بر فراوانی لکه‌های خورشیدی اثر می‌گذارند و در عوض فراوانی شراره‌های خورشیدی را افزایش می‌دهند. این شراره‌ها امواج تابش‌های الکترومغناطیسی پرانرژی را به منظومه شمسی می‌فرستند و بخشی از آن‌ها به زمین می‌رسند. گرمای این طوفان‌ها باعث گسترش بخش بالای اتمسفر می‌شوند و ماهواره‌ها را در مدار پایینی زمین تحت تاثیر قرار می‌دهند.

ماهواره‌های استارلینک

طوفان‌های خورشیدی ماهواره‌ها را خراب می‌کنند

به موجب همین طوفان‌ها، اسپیس ایکس در ماه فوریه 49 ماهواره استارلینک را از دست داد. با این حال، فنگ می‌گوید آن طوفان در واقع یک طوفان کوچک بوده است. به‌علاوه، افزایش فعالیت‌های خورشیدی بر پروژه LightSail2 اثر گذاشته و انتظار می‌رود که این ماهواره 32 متر مربعی در دنباله سال به داخل اتمسفر زمین سقوط کند.

یکی از دیگر اثرات این طوفان‌های خورشیدی تغییر مسیر حرکت ماهواره‌ها و زباله‌های فضایی است که کار ردیابی آن‌ها را دشوارتر از قبل می‌کند. ذرات خورشید همچنین می‌توانند قطعات الکترونیکی ماهواره‌ها را خراب کنند و به فضانوردان ایستگاه فضایی بین‌المللی آسیب برسانند.

کارشناسان انتظار دارند که فعالیت‌های خورشید تا اواسط دهه به اوج خود برسد و ماهواره‌های کوچک را از کار بیندازد. از این رو، آن‌ها به اپراتور ماهواره‌ها توصیه کرده‌اند که در دستگاه‌های جدید از قطعات مقاوم به تابش استفاده کنند و تاب‌آوری اختلال را در ماهواره‌های خود افزایش دهند. ولی به نظر نمی‌رسد که صنعت مذکور در حال حرکت به این سمت باشد و احتمالا خیلی از ماهواره‌ها در سال‌های آینده با مشکل روبرو خواهند شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی