ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تصویر روز ناسا: موسیقی چهارهزار سیاره فراخورشیدی در پهنه آسمان [تماشا کنید]

آرشیو سیارات فراخورشیدی ناسا ویدئویی منتشر کرده که این سیارات را با صدا و نور ترتیب تاریخ کشف در تصویر امروز ناسا نشان داده است.

ریحانه ولی‌پور
نوشته شده توسط ریحانه ولی‌پور | ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۸:۳۰

تاکنون بیش از ۴۰۰۰ سیاره در ورای منظومه شمسی ما کشف شده است. ماه گذشته ناسا اعلام کرد که تعداد سیارات فراخورشیدی کشف شده، رکورد دیگری ثبت کرده. آرشیو سیارات فراخورشیدی ناسا (NASA's Exoplanet Archive) ویدیویی منتشر کرده که این سیارات را با صدا و نور به ترتیب تاریخ کشف از سال ۱۹۹۲ میلادی/۱۳۷۱ خورشیدی تا ۲۰۱۹ میلادی/۱۳۹۸ خورشیدی نشان می‌دهد.

در ویدیوی امروز ناسا نقشه تخت تمام آسمان به همراه نوار کهکشان راه شیری دیده می‌شود که به شکل U در آمده است. در این ویدئو در واقع ستاره‌های این سیارات فراخورشیدی را مشخص می‌شوند و همانطور که می‌بینید، با رنگ‌های مختلفی نشان داده می‌شوند.

در تصویر امروز ناسا چه می‌بینیم؟

این رنگ‌ها نشان‌دهنده چگونگی کشف این سیارات است. سیاره‌های صورتی، با تغییر رنگ ستاره یا به اصطلاح سرعت زاویه‌ای آن‌ها کشف شدند و بنفش‌ها با روش گذر (Transit) یا تغییر در نور ستاره‌ها پیدا شده‌اند.

برخی از این سیاره‌های فراخورشیدی را با تصویربرداری مستقیم مشاهده کرده‌ایم که با رنگ نارنجی مشخص شده و سیاره‌هایی که با لنزینگ گرانشی ستاره‌های پس‌زمینه یا میکرولنزینگ (Microlensing) آن‌ها دیده شده، با رنگ سبز نشان داده شده‌اند.

جالب است که هر چه سیاره‌ای با سرعت بیشتری به دور ستاره خود در حال چرخش باشد، صدای مرتبط با آن سیاره در ویدیو سریعتر پخش می‌شود. ماهواره کپلر که مدتی است بازنشسته شده، تقریبا نیمی از این سیاره‌ها را فقط در یک ناحیه از آسمان کشف کرده است.

ماموریت تس (TESS) همچنان تمام آسمان را کاوش می‌کند تا سیاره‌های فراخورشیدی بیشتری در همسایگی زمین و در نزدیکی ما پیدا کند. یافتن سیارات فراخورشیدی به ما کمک می‌کند تا بهتر حیات بیرون از منظومه شمسی را بشناسیم و اطلاعات بیشتری از چگونگی شکل‌گیری زمین و منظومه شمسی به دست آوریم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی