ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

سامسونگ می‌خواهد لمس اشیاء در محیط‌های واقعیت مجازی را ممکن کند

مهندسان سامسونگ ایده ساخت عملگرهای عضله‌ای مصنوعی را مطرح کرده‌اند که می‌توانند لمس اشیاء در محیط‌های واقعیت مجازی را ممکن کنند.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۰:۳۱

اگرچه سامسونگ ظاهرا دیگر از طریق پلتفرم Gear VR به دنبال واقعیت افزوده و مجازی نیست، ولی تحقیق و توسعه روی این فناوری‌ها را متوقف نکرده است. پژوهشگران این شرکت اخیرا در یک مقاله از پروژه‌ای پرده برداشته‌اند که می‌تواند با استفاده از عملگرهای عضله‌ای مصنوعی امکان فوکوس سریع بر روی تصویر در فضاهای AR/VR و بازخوردهای لمسی با کنترلرهای واقعیت مجازی را فراهم کند.

مهندسان سامسونگ با استفاده از آلیاژ حافظه‌دار (SMA) عملگرهای سبکی ساخته‌اند که وزنشان فقط 0.22 گرم است، اما تحت 80 گرم بار اضافه، می‌توانند حداکثر 300 درصد کشش داشته باشند. به عبارت دیگر، عملگرهای عضله‌ای مصنوعی این غول کره‌ای قادر است باری به اندازه 800 برابر وزن خود را تحمل کند.

جزئیات این فناوری در مقاله‌ای در مجله علمی Nature Communications به چاپ رسیده است. این مقاله توضیح می‌دهد که فوکوس متغیر در یک هدست واقعیت ترکیبی می‌تواند از طریق این عملگرهای سریع، قدرتمند و سبک به دست آید. عملگرها قادرند لگ میان جابه‌جایی فوکوس کاربر و هر آن‌چه را که در صفحه در حال نمایش است، به حداقل برسانند.

عملگرهای مصنوعی AR/VR سامسونگ

سامسونگ همچنین توضیح داده که چطور این ماژول‌ها با توانایی بالایی که در نسبت قدرت به وزن خود دارند، می‌توانند برای کنترلرهای AR/VR بازخورد لمسی ایجاد کنند. به‌علاوه، اگر دستکشی با این عملگرها ساخته شود، می‌تواند حس شکل‌های مختلف فشار را روی دستان یا انگشتان کاربر ایجاد کند.

این ایده‌ها فعلا تا حدی آینده‌نگرانه به نظر می‌رسند. اگرچه ایده فناوری واقعیت افزوده و واقعیت مجازیِ فراگیر بسیار جذاب به نظر می‌رسد، اما فعلا نمی‌توان گفت که چه زمانی باید منتظر عرضه آن‌ها باشیم. همچنین مشخص نیست که آیا سامسونگ می‌خواهد محصولی را برای ارائه این قابلیت‌ها عرضه کند یا قصد دارد فناوری‌های خود را در اختیار سایر شرکت‌ها قرار دهید. بسیاری از شرکت‌ها سرمایه‌گذاری‌های عظیمی در حوزه AR/VR داشته‌اند، و بازگشت این غول فناوری هم به این حوزه چندان عجیب نخواهد بود.

ایمان صاحبی

علاقه من به فناوری به دوره نوجوانی برمی‌گرده اما از حدود سال ۹۴ کار جسته گریخته توی این فضا رو شروع کردم و از ۹۷ به‌طور جدی‌تر وارد این کار شدم. فناوری مخصوصاً بخشی که روی لبه حرکت می‌کنه، جذاب‌ترین قسمت این حوزه برام محسوب می‌شه، اما به مرور فهمیدم که همه حوزه‌ها حتی نقاط تلاقی علم و فناوری می‌تونن خیلی جذاب باشن. در کنار این‌ها دنیای فیلم، سریال و بازی‌های ویدیویی رو هم خیلی دوست دارم.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی