ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

هسته یخی
علمی

کشف قدیمی‌ترین هسته یخی زمین با قدمت 5 میلیون سال

این هسته یخی در منطقه‌ای از قطب جنوب به نام دره اونگ کشف شده است.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ | ۰۹:۰۰

برای آگاهی از آینده آب‌و‌هوای زمین، می‌توانیم به گذشته نگاه کنیم و یکی از بهترین راه‌ها برای انجام این کار، استفاده از نمونه‌های حفاری شده از هسته‌های عمیق یخ است. حالا دانشمندان قدمت قدیمی‌ترین هسته یخی جهان را تعیین کرده‌اند که برخی از آن‌ها به‌طور بالقوه به 5 میلیون سال پیش مربوط می‌شود.

تیمی از محققان دانشگاه داکوتای شمالی ممکن است قدیمی‌ترین هسته یخی حفر شده زمین را در دره اونگ (Ong Vally) قطب جنوب کشف کرده باشند. این تیم در طول تابستان سال 2017 و 2018 نیمکره جنوبی، یک هسته یخی به طول 9.5 متر را حفاری کرده و از آن زمان تاکنون به بررسی سن مواد در اعماق مختلف پرداخته‌اند.

هسته یخی
موقعیت دره اونگ

قدیمی‌ترین هسته یخی زمین

آن‌ها تجمع ایزوتوپ‌های بریلیم، نئون و آلومینیوم سراسر هسته را بررسی کرده‌اند. این مواد توسط پرتوهای پرانرژی کیهانی در برخورد با مواد سنگی تولید می‌شوند و غلظت آن‌ها می‌تواند نشانه‌ای از آخرین زمان قرار گرفتن لایه روی سطح باشند.

با استفاده از چنین داده‌هایی، محققان توانستند محاسبه کنند که هسته از دو توده یخی بزرگ تشکیل شده است که روی یکدیگر قرار گرفته‌اند و حتی ممکن است توسط دو رویداد جداگانه تشکیل شده باشد. قدمت بخش بالایی حدود 3 میلیون سال و قدمت بخش پایینی آن بین 4.3 تا 5.1 میلیون سال تخمین زده شده است. یعنی تقریبا دو برابر میزان ثبت شده قبلی (2.7 میلیون سال).

محققان با انجام این دسته از آزمایش‌های خود، تلاش دارند تا حباب‌های هوا که در یک به دام افتاده‌اند و قدمت برخی از آن‌ها به میلیون‌ها سال قبل باز‌می‌گردد را مطالعه کنند تا درباره جو زمین در زمان‌های گذشته اطلاعات بیشتری کسب کنند.

هرچند این داده‌ها تخمین دانشمندان هستند و ممکن است در آن‌ها خطا وجود داشته باشد، تیم تحقیقاتی توضیح می‌دهد که تجزیه‌و‌تحلیل سه ایزوتوپ مختلف باعث می‌شود که آن‌ها نسبت به محدوده گفته شده، کاملا مطمئن باشند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی