ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

شبکه برق
علمی

برای اولین بار در تاریخ؛ محققان با کمک کربن دی‌اکسید فوق بحرانی برق تولید کردند

محققان آزمایشگاه ملی سندیای آمریکا برای نخستین بار در تاریخ توانستند به جای بخار با استفاده از کربن دی‌اکسید فوق بحرانی برق تولید کنند.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۴:۰۰

محققان آزمایشگاه ملی سندیای آمریکا برای اولین بار در تاریخ توانسته‌اند برای تولید برق به جای بخار از کربن دی‌اکسید فوق بحرانی استفاده کنند. این روش توانسته 10 کیلووات انرژی به شبکه برق پایگاه نیروی هوایی سندیا-کرتلند اضافه کند.

بر اساس بیانیه آزمایشگاه ملی سندیا، کربن دی‌اکسید فوق بحرانی یک ماده غیرسمی و پایدار است که تحت فشار بسیار زیاد به‌صورت همزمان شبیه مایع و گاز عمل می‌کند. با توجه به این که این ماده در داخل سیستم باقی می‌ماند و به شکل گاز گلخانه‌ای آزاد نمی‌شود، می‌تواند از بخار خیلی داغ‌تر شود. به همین خاطر می‌تواند خیلی بهتر در تبدیل گرما به برق ایفای نقش کند.

مهندسان سندیا چندی پیش توانستند با موفقیت سیستم کربن دی‌اکسید فوق بحرانی را به 315 درجه سلسیوس برسانند و از آن برای تولید برق در شبکه استفاده کنند. آن‌ها در این آزمایش 10 کیلووات برق را به شبکه پایگاه نیروی هوایی اضافه کردند که اگرچه رقم بالایی نیست اما گام نخست مهمی به شمار می‌آید.

کربن دی‌اکسید فوق بحرانی

تولید برق با کربن دی‌اکسید به‌طور یکنواخت ممکن شد

«درین فلمینگ»، محقق ارشد این پروژه می‌گوید: «ما با موفقیت کمپرسور تناوب‌گر توربین را سه بار در یک چرخه ساده برایتون کربن دی‌اکسید فوق بحرانی راه انداختیم و سه بار خاموشی داشتیم و برق را به‌طور یکنواخت به مدت 50 دقیقه به شبکه سندیا-کرتلند تزریق کردیم.»

فلمینگ مدعی است که مهم‌ترین نکته درباره این آزمایش جلب رضایت سندیا برای وصل شدن به شبکه بود. او ادامه می‌دهد: «هر کسی که شبکه‌های برق را کنترل می‌کند، با احتیاط درباره چیزهایی که به سیستم وصل می‌کنید تصمیم می‌گیرد، چون ممکن است شبکه را مختل کنید.» با این حال، آن‌ها توانستند این کار را با موفقیت انجام دهند.

«رادنی کیت»، مدیر گروه مفاهیم پیشرفته‌ این آزمایشگاه که روی این فناوری کار می‌کند، می‌گوید: «چند سالی است که سعی داریم به این نقطه برسیم و حالا با به نمایش گذاشتن این مسئله که می‌توانیم سیستم خود را از طریق یک دستگاه تجاری به شبکه برق وصل کنیم، اولین پل برای دستیابی به یک سازوکار تولید برق موثرتر را پشت سر گذاشته‌ایم.»

این تیم حالا سعی دارد سیستم خود به نحوی اصلاح کند که امکان فعالیت در دماهای بالاتر را داشته باشد.

اگر دوست داشتید می‌توانید این مطلب را با دوستان‌تان در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی