ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آنتی بادی ویروس کرونا
علمی

کشف آنتی‌بادی جدیدی که می‌تواند همه سویه‌های ویروس کرونا را خنثی کند

دانشمندان آنتی‌بادی جدیدی را کشف کرده‌اند به شیوه‌ای متفاوت عمل می‌کند و می‌تواند در برابر همه سویه‌های ویروس کرونا ایستادگی کند.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۳:۰۰

با جهش‌هایی که در ویروس کرونا به وجود آمد، درمان‌های آنتی‌بادی اثربخشی کمتری پیدا کردند، چون ویروس یاد گرفت که چطور باید از آنتی‌بادی‌ها بگریزد. اما حالا محققان بیمارستان کودکان بوستون آنتی‌بادی خنثی‌کننده‌ای ساخته‌اند که می‌تواند توانایی بدن ما را در مقابله با همه گونه‌های سارس کوو 2 و البته سویه‌های آتی آن افزایش دهد.

محققان در مقاله‌ای که در مجله علمی Science Immunology منتشر کرده‌اند، می‌گویند توانسته‌اند در آزمایشگاه از یک مدل موش که سیستم ایمنی آن اساساً مانند انسان‌ها شده بود استفاده کنند و آنتی‌بادی‌های موثرتری بسازند.

پژوهشگران ابتدا دو بخش ژن انسان را به موش تزریق کردند تا سلول‌های B را به تولید سریع مخزن پرتنوعی از آنتی‌بادی‌های انسانی تحریک کنند. سپس موش را در برابر پروتئین اسپایک نسخه اولیه ویروس کرونا قرار دادند. در پاسخ، بدن موش 9 خانواده از آنتی‌بادی‌های انسانی را به وجود آورد.

تست آنتی بادی کرونا

محققان سپس این آنتی‌بادی‌ها را از نظر اثربخشی آزمایش کردند. سه مورد از این 9 خانواده در خنثی‌سازی ویروس کرونا ووهان موثر بودند. آنتی‌بادی SP1-77 و سایر اعضای این خانواده هم توانسند سویه‌های آلفا، بتا، گاما، دلتا، امیکرون و سایر گونه‌های ویروس را خنثی کنند.

آنتی‌بادی جدید کرونا چه فرقی با نمونه‌های قبلی دارد؟

آن‌چه باعث می‌شود آنتی‌بادی SP1-77 تا این اندازه روی ویروس‌ها موثر باشد، نحوه عملکرد متفاوت آن نسبت به سایر آنتی‌بادی‌های موجود است. آنتی‌بادی‌های موجود با چسبیدن به دامنه اتصالی گیرنده (RBD) مانع از اتصال ویروس به گیرنده‌های ACE2 سلول‌های بدن می‌شوند. SP1-77 هم به RBD می‌چسبد اما به شیوه‌ای کاملا متفاوت که جلوی اتصال ویروس به گیرنده‌های ACE2 را نمی‌گیرد.

در عوض، آنتی‌بادی SP1-77 جلوی ترکیب غشاء بیرونی ویروس با غشاء سلول هدف را می‌گیرد. با این کار، آخرین گام ضروری که بستر آلوده شدن سلول‌ها به ویروس را فراهم می‌کند، از بین می‌رود. «توماس کرچ‌هاوزن» از بیمارستان کودکان بوستون می‌گوید: «SP1-77 در نقطه‌ای به پروتئین اسپایک می‌چسبد که هنوز در هیچ سویه‌ای از سارس کوو 2 جهش پیدا نکرده، و می‌تواند گونه‌های فعلی را با یک مکانیزم جدید خنثی کند.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی