ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

دانشمندان با تزریق خون موش‌های مسن به جوان، علائم پیری را در آن‌ها ظاهر کردند

دانشمندان خون موش‌های مسن را به موش‌های جوان تزریق کردند و متوجه شدند که برای مدت کوتاهی موش‌های جوان علائم پیری را تجربه می‌کنند.

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۲:۰۰

دانشمندان در آزمایش جدیدی، خون موش‌های مسن را به موش‌های جوان تزریق کردند و در کمال تعجب متوجه شدند که برای مدت کوتاهی موش‌های جوان علائم پیری را تجربه می‌کنند. البته با تزریق خون موش‌های جوان‌تر به مسن‌تر فرآیند معکوس شد و موش‌های مسن‌، علائمی از جوانتر شدن را از خود نشان دادند.

موش‌های جوان همگی نر بودند و تقریبا سه ماه سن داشتند. دانشمندان خون موش مسن 22 تا 24 ماهه را به موش‌های آزمایشگاهی تزریق کردند. با تزریق خون موش‌های مسن‌تر اتفاق جالبی برای موش‌های جوان افتاد. دانشمندان متوجه شدند که خون موش‌های مسن‌تر روی بافت عضلات موش‌های جوان تاثیر گذاشته و بعد از تزریق آثاری از ضعف عضلانی در آن دیده می‌شود.

تزریق خون موش‌های جوان به پیر

محققان این مطالعه می‌گویند موش‌های جوانی که خون موش مسن‌تر را دریافت کرده بودند از نظر قدرت انقباض عضلات دچار ضعف قابل توجهی شده بودند. نتایج وقتی جالب‌تر شد که محققان خون موش‌های جوان را به موش‌های مسن دیگری تزریق کردند و نتایج به دست آمده از هر دو گروه را با یکدیگر مقایسه کردند.

موش‌های جوانی که خون موش مسن‌تر به آنها تزریق شده بود در مقایسه با گروه دیگری که خون موش جوان‌تر دیگری را دریافت کرده بودند، از ضعف قدرت عضلانی رنج می‌بردند و آثار پیری به صورت کوتاه مدت در آنها مشهود بود.

موش‌ها در ابتدا و به مدت هفت روز پس از تزریق خون روی تردمیل از نظر استقامت فیزیکی مورد آزمایش قرار گرفتند. موش‌هایی که خون موش مسن را دریافت کردند سریعتر خسته می‌شدند و مسافت کوتاه‌تری را روی تردمیل نسبت به گروه کنترل می‌دویدند. همچنین آسیب‌هایی در کلیه و شواهد پیری کبد در آنها رویت شد.

برعکس زمانی که به موش‌های مسن‌تر، خون موش جوان‌تر تزریق شد، قضیه برعکس شد و علایم خستگی کاهش یافت و استقامت عضلانی بالاتر رفت.

اگر دوست داشتید می‌توانید این مطلب را با دوستان‌تان در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی