ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اخبار خودرو

همکاری مجدد ب ام و و تویوتا در زمینه تولید خودروهای هیدروژنی

سال گذشته ب ام و از iX5 Hydrogen رونمایی کرد و حالا برنامه تولید انبوه مشترک با تویوتا مطرح شده است.

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ | ۲۰:۳۰

سال گذشته و در نمایشگاه خودروی مونیخ، شرکت ب ام و از یک مدل خاص با نام iX5 Hydrogen رونمایی کرد. همانطور که می‌توان حدس زد، این خودرو در واقع نسخه هیدروژنی کراس‌اوور X5 بوده و تولید آن قرار است از امسال آغاز شود. البته آنطور که باواریایی‌ها اعلام کرده‌اند، از X5 هیدروژنی به تعداد محدود تولید خواهد شد و مشتریان نباید انتظار تیراژی بالا را داشته باشند. حالا گزارشی در نشریه ژاپنی Nikkei Asia منتشر شده که اگر درست باشد، تویوتا در تولید انبوه مدل‌های پیل سوختی به کمک ب ام و خواهد شتافت.

آنگونه که پیتر نوتا مدیر فروش کمپانی ب ام و به نشریه Nikkei Asia گفته، تولید انبوه و فروش گسترده محصولات هیدروژنی این شرکت برای حوالی سال 2025 برنامه‌ریزی شده است. وی افزوده با توجه به محبوبیت زیاد شاسی‌بلندها و سازگاری بیشتر بدنه این خودروها با پیشرانه‎‌های هیدروژنی، احتمالا اولین مدل هیدروژنی ب ام و یک شاسی‌بلند خواهد بود.

ب ام و

سوختگیری خودروهای هیدروژنی مشابه با مدل‌های بنزینی و دیزلی است و برخلاف خودروهای برقی نیازی به انتظار طولانی مدت در ایستگاه شارژ نیست. همچنین برد حرکتی این دسته از خودروها متاثر از تغییرات دمایی نبوده و در فصول سرد مسافت قابل پیمایش آنها افت پیدا نمی‌کند.

همکاری تویوتا و ب ام و در تولید خودروهای هیدروژنی جای تعجبی ندارد، چرا که این دو شرکت روابط نزدیکی با هم داشته و قبلا چند بار روی پروژه‌های مشترک کار کرده‌اند. معروف‌ترینِ این پروژه‌ها نسل جدید سوپرا است که به لحاظ فنی اشتراکات فراوانی با ب ام و Z4 رودستر دارد.

ب ام و

بد نیست بدانید تویوتا در زمینه خودروهای هیدروژنی از تجارب بسیار بالایی برخوردار است. این کمپانی ژاپنی مدل میرای را هم اکنون روی خطوط تولید خود دارد.

ب ام و و تویوتا قبلا در زمینه خودروهای هیدروژنی نیز با هم همکاری کرده‌اند. ماحصل این همکاری سری 5 جی تی با پیشرانه هیدروژنی بود. این پروژه در حد یک پروتوتایپ باقی ماند.

نکته جالب اینکه مدیر فروش ب ام و، تکنولوژی پیل سوختی را راهکاری برای غلبه بر برخی از چالش‌های مربوط به خودروهای برقی عنوان کرده است. آقای نوتا گفته زیرساخت‌های لازم برای برقی‌سازی خودروها با شتابی یکسان ایجاد نمی‌شود و مواد اولیه مورد نیاز هم محدود و کمیاب هستند. وی افزوده با در نظر گرفتن این موارد نباید همه تخم مرغ‌ها را در یک سبد گذاشت. آقای نوتا اظهار کرده ب ام و به این مساله آگاه بوده و تکنولوژی‌های مختلف، از جمله پیشرانه‌های برقی، فناوری پیل سوختی و حتی موتورهای درون‌سوز کم مصرف را جزو گزینه‌های خود می‌داند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی