ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سلامت

این مولکول جدید با بیش از 300 نوع باکتری مقاوم به دارو مبارزه می‌کند

مولکول «فابیمایسین» می‌تواند معضل مقاومت بدن نسبت به دارو را برطرف کرده و با 300 نوع باکتری مقاوم نسبت به دارو مبارزه کند.

تینا پورشاهید
نوشته شده توسط تینا پورشاهید | ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۵:۳۰

دانشمندان مولکول جدیدی به نام «فابیمایسین» را کشف کرده‌اند که می‌تواند معضل مقاومت بدن نسبت به دارو را برطرف کرده و با 300 نوع باکتری مقاوم نسبت به دارو مبارزه کند.

 مقاومت آنتی بیوتیکی مشکل بزرگی است که دانشمندان و سازمان‌های بهداشتی به دنبال حل آن هستند. اکنون دانشمندان امیدوارند که کشف این مولکول جدید بتواند برای مبارزه با برخی از سرسخت‌ترین عفونت‌هایی که انسان به آن‌ها مبتلا می‌شود، مورد استفاده قرار گیرد.

براساس مطالعه انجام شده در بیمارستانی در بریتانیا، بیش از یک سوم افراد مبتلا به عفونت‌های باکتریایی، در عرض یک سال جان خود را از دست می‌دهند. یکی از مهم‌ترین دلیل مرگ این افراد، مقاومت باکتری‌ها در مقابل انواع آنتی بیوتیک‌ها است. به گونه‌ای که بسیاری از پاتوژن‌ها قدرت غلبه بر باکتری‌‌ها را ندارند و پس از ابتلای فرد به عفونت‌های دستگاه ادراری، ریه‌ها و حتی جریان خون، فرد بیمار نمی‌تواند حتی با دریافت آنتی بیوتیک و انواع دیگر داروها بر بیماری غلبه کند.

مقاومت بدن در مقابل آنتی بیوتیک با این مولکول حل می‌شود

محققان در مقاله خود می‌گویند که مولکول جدید می‌تواند انواع مختلفی از باکتری‌ها را از بین برده و راهکاری مفید برای مقاومت بدن نسبت به دریافت آنتی بیوتیک‌ها تلقی شود. در واقع این مولکول جدید کمک می‌کند که پاتوژن‌ها بتوانند اهداف درمانی خود را محقق سازند.

مولکول فابیمایسین با عبور از لایه بیرونی سلول، بر این مشکلات غلبه می‌کند. همچنین این مولکول تازه کشف شده از پاک کردن بسیاری از باکتری‌های سالم جلوگیری می‌کند که یکی دیگر از مشکلاتی است که در درمان‌های فعلی مطرح است.

در آزمایشات انجام شده، فابیمایسین بر بیش از 300 نوع باکتری مقاوم به دارو تاثیرگذار بود. علاوه بر این، این مولکول در موش‌های آزمایشگاهی توانست سطح باکتری‌های مضر در موش‌های مبتلا به ذات‌الریه یا عفونت‌های دستگاه ادراری را به شدت کاهش دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی