ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

offer-supply-imported-cars-in-commodity-exchange
خودرو

احتمال عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا

پیشنهاد عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا به منظور ایجاد شفافیت و رقابت و همین‌طور متعادل‌سازی بازار خودروهای خارجی مطرح شده است.

زهرا ملکی
نوشته شده توسط زهرا ملکی | ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۹:۴۵

پیشنهاد عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا به منظور ایجاد شفافیت و رقابت و همین‌طور متعادل‌سازی بازار خودروهای خارجی مطرح شده است.

حراج خودرو در بورس کالا با نتایج ثمربخشی همراه بوده و مزایای متعددی به همراه دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به ایجاد شفافیت و رقابت در معاملات اشاره کرد. در همین راستا، رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی به تازگی پیشنهاد عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا را در مطرح کرده است.

فروش خودرو در بورس کالا یکی از استراتژی‌های کوتاه‌مدت برای کاهش التهاب در بازار خودرو به حساب می‌آید. بورس کالا با کشف قیمت، سفته‌بازی و دلالی را از بین برده و خریداران را به یک رقابت شفاف و عادلانه بر سر قیمت محصولات دعوت می‌کند.

نخستین مرحله از حراج خودرو در بورس کالا با همکاری گروه بهمن موتور و عرضه وانت‌های برگزار شد و به نتایج قابل قبولی دست پیدا کرد، به طوری که هم خودروساز و هم خریدار از معاملات سودآور خود راضی بودند. این تجربه نشان می‌دهد که عرضه محصولات در بورس کالا واقعا نقش مؤثری در متعادل‌سازی بازار و ایجاد رقابت در کیفیت و قیمت دارد. به شرط استمرار و حذف قیمت‌گذاری دستوری، استراتژی بورس کالا به حداکثر بازده خود خواهد رسید.

به همین خاطر، پیشنهاد عرضه خودروهای وارداتی در بورس کالا نیز چندان دور از منطق به نظر نمی‌رسد. طبق گفته رئیس کمیسیون معادن و صنایع، قیمت خودروهای خارجی افزایش پیدا کرده و بورس کالا می‌تواند موجب کشف قیمت واقعی آن‌ها و ایجاد تعادل در بازار شود.

در صورت موافقت با طرح عرضه خودروهای خارجی به بورس کالا، نه تنها دولت می‌تواند مالیات واقعی خودروها را به طور شفاف دریافت کند، بلکه خودرو نه به عنوان یک کالای سرمایه‌ای، بلکه بار دیگر در جایگاه یک کالای مصرفی قرار می‌گیرد که متقاضی در هر زمان، قادر به خرید آن است.

حال که نتایج مطلوبی از حراج خودرو در بورس به دست آمده، وقت آن رسیده که تکلیف آیین‌نامه واردات خودرو نیز مشخص شود تا با عرضه هر چه زودتر خودروهای وارداتی در بورس کالا، هم واردکنندگان و هم خریداران به واسطه مزایای متعدد این بستر رقابتی، به سودآوری در معاملات خود دست پیدا کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی