ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

روسیه از ماکت ایستگاه فضایی جدید خود رونمایی کرد
علمی

روسیه ماکت ایستگاه فضایی خود را به نمایش گذاشت

در صورت خروج روسیه از ایستگاه فضایی بین‌المللی، وارد عصر تازه‌ای از رقابت‌های فضایی خواهیم شد.

آرش تهرانی
نوشته شده توسط آرش تهرانی | ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ | ۲۲:۳۰

آژانس فضایی روسیه برای نخستین بار با رونمایی از یک ماکت، شکل و ظاهر ایستگاه فضایی اختصاصی این کشور را به نمایش گذاشت. امری که به صورت ضمنی نشان می‌دهد روسیه در خصوص ترک ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS) جدی است و قصد دارد برنامه فضایی خود را به تنهایی پیش ببرد.

به گزارش رویترز، برخی از مقامات تندروتر کرملین باور دارند که روسیه پس از آغاز جنگ با اوکراین در بزنگاهی تاریخی برای گسست از غرب قرار گرفته است. نتیجتا روسیه با شتاب هرچه بیشتر سعی دارد تا وابستگی خود به فناوری‌های غربی را از میان بردارد و یا به صورت انفرادی پیش برود یا با کشورهایی نظیر ایران و چین وارد همکاری شود.

حال به نظر می‌رسد رونمایی از ایستگاه فضایی مذکور که توسط رسانه‌های دولتی این کشور با نام «روس» خطاب می‌شود، تازه‌ترین اقدام این کشور جهت جدایی بیشتر از کشورهای غربی است.

از سوی دیگر «یوری بوریسف» که ماه گذشته با فرمان «ولادیمیر پوتین» به عنوان رئیس «روس‌کازموس»، آژانس فضایی روسیه انتخاب شد، اعلام کرده که این کشور هم اکنون مشغول توسعه ایستگاه مداری خود است و پس از سال 2024 ایستگاه فضایی بین‌المللی را ترک خواهد کرد.

روسیه از ماکت ایستگاه فضایی جدید خود رونمایی کرد

اطلاعات تکمیلی از برنامه‌های فضایی آتی روسیه

ISS سال 1998 به فضا پرتاب شد و از نوامبر 2000 به شکل مستمر محل سکونت فضانوردان تحت رهبری آمریکا و روسیه بوده که در کنار آنها فضانوردانی از کانادا، ژاپن و 11 کشور اروپایی نیز حضور داشته‌اند.

از سوی دیگر ناسا که قصد دارد ISS را تا سال 2030 عملیاتی نگاه دارد، چنین عنوان کرده که نه تنها هنوز هیچ‌گونه تایید رسمی مبنی بر ترک ISS را از سوی روس‌ها دریافت نکرده، بلکه متوجه شده دولت مسکو تا سال 2028 به همکاری در این زمینه ادامه خواهد داد.

با این حال روس‌کازموس طی بیانیه‌ای اعلام کرده که ایستگاه فضایی جدید این کشور طی دو مرحله به فضا پرتاب خواهد شد، هرچند این بیانیه فاقد هرگونه تاریخ یا موعدی برای پرتاب بود.

در فاز نخست این پروژه 4 ماژول ایستگاه فضایی جدید آغاز به کار خواهند کرد و سپس در فاز دوم، 2 ماژول دیگر به همراه یک پلتفرم سرویس به آن افزوده خواهد شد. این پروژه در هنگام تکمیل شدن می‌تواند میزبان 4 فضانورد و تجهیزات مربوطه باشد.

روسیه از ماکت ایستگاه فضایی جدید خود رونمایی کرد

همانطور که گفته شد مقامات روس تاریخی برای پرتاب اعلام نکرده‌اند اما با استناد به رسانه‌های دولتی روسیه ظاهرا فاز نخست این پروژه فضایی برای سال 26-2025 و فاز دوم آن نیز برای پرتاب در سال 35-2030 برنامه‌ریزی شده است.

در پایان بد نیست به این نکته نیز اشاره شود که این ایستگاه فضایی برخلاف ISS میزبان حضور دائمی انسان نخواهد بود و ظاهرا فضانوردان سالی دو بار در دوره‌های قابل تمدید به آن مراجعه خواهند کرد.

همچنین «دیمیتری روگوزین»، رئیس پیشین روس‌کازموس که به علت اظهارت تند خود در برابر غرب مشهور است، گفته که ایستگاه فضایی جدید روسیه در صورت نیاز می‌تواند کاربرد نظامی هم داشته باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی