ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

صندلی پرنده JetRacer معرفی شد؛ پرواز با سرعت 250 کیلومتر بر ساعت! [تماشا کنید]

این صندلی صندلی پرنده تک‌نفره می‌تواند تا ارتفاع حدود 3000 متر بالا برود و 200 کیلوگرم را با خود حمل کند.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۷:۳۰

فرانکی زاپاتا (Franky Zapata)، مخترع فرانسوی که فلای‌بورد (Flyboard) را اختراع کرده، از صندلی پرنده جدید و پرسرعت خود به نام JetRacer رونمایی کرد.

زاپاتا تاکنون رزومه کاملا قابل‌توجهی داشته. او که قهرمان سابق جت اسکی جهان است، Flyboard را اختراع کرد؛ وسیله‌ای که پس از اتصال به جت اسکی، فرد را روی هوا معلق یا شناور نگه می‌دارد. طولی نکشید که او جت اسکی را به کلی کنار گذاشت و به سمت توربین‌های جت رفت تا Flyboard Air را ایجاد کند. او همچنین دستگاه مشابه دیگری به نام Ezfly را نیز ساخت که دسته دارد و البته تجربه آن کمی ترسناک است.

صندلی پرنده زاپاتا

جدیدترین ساخته زاپاتا بر اساس فناوری توربین کوچک او ساخته شده، اما همه‌چیز را به سمت و سوی جدیدی برده است. JetRacer در واقع یک صندلی قوس‌دار یک‌نفره است که از فیبر کربن ساخته شده و توسط 10 جت کوچکی که نیرو Flyboards را تامین می‌کنند، با سرعت 250 کیلومتر بر ساعت پرواز می‌کند.

زاپاتا می‌گوید JetRacer برای کارهای غیرنظامی و همچنین نظامی طراحی شده است. هدف اصلی طراحی آن، ارائه سرعت و مانورپذیری بالا است حتی به قیمت کاهش محدوده قابل پشتیبانی آن. گفته می‌شود که این دستگاه می‌تواند تا 3000 متر بالا برود و همچنین تا 200 کیلوگرم فرد یا محموله را با خود بلند کند. همچنین در صورت جابجایی محموله، باید به صورت ریموت و خودمختار کنترل شود.

از برخی جهات مانند بدنه اصلی و استفاده از پیشرانه پراکنده، JetRacer کمی شبیه به پهپادهای سرنشین‌دار چندپروانه کوچک است که با یک سیستم کنترل فوق‌العاده ساده و بسیار خودکار همراه شده است.

با این حال، تفاوت‌های نسبتا قابل‌توجهی نیز در آن‌ها وجود دارد. نکته اول اینکه توربین‌های جت استفاده شده در JetRacer به‌شدت پرسرصدا و داغ هستند. همچنین برخلاف وسایلی که توسط موتورهای الکتریکی به حرکت در می‌آیند، توربین‌های جت نمی‌توانند چرخش سریعی داشته باشند. با این حال، زاپاتا در JetRacer از نوعی تنظیمات خاص در زیر هر یک از جت‌ها استفاده کرده تا واکنش سریع و چابکی داشته باشند.

هنوز هیچ برنامه‌ای برای تولید این دستگاه یا حتی قیمت‌گذاری آن اعلام نشده است. در واقع این دستگاه ممکن است برای مدتی به‌صورت نمایشی و آزمایشی باقی بماند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی