ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

عکس‌های خلق شده با هوش مصنوعی Stable Diffusion
تکنولوژی

خیره‌کننده اما غیرواقعی؛ این تصاویر از مناظر را هوش مصنوعی خلق کرده است

هیچ کدام از تصاویری که در این مطلب می‌بینید، عکس واقعی نیستند.

آرش تهرانی
نوشته شده توسط آرش تهرانی | ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۷:۰۰

«اورول مانئا» (Aurel Manea) مجموعه‌ای خیره‌کننده از «عکس مناظر طبیعی» را با استفاده از یک برنامه هوش مصنوعی جدید به نام Stable Diffusion (انتشار پایدار) خلق کرده که عکس واقعی نیستند.

مانئا در گفتگو با پتاپیکسل عنوان کرده استارتاپ Stability AI (سازنده Stable Diffusion) واقع در لندن و لوس‌آلتوس او را به حیرت انداخته چرا که تاکید دارد این فناوری‌ها قادرند تغییرات چشمگیری را در دنیای عکاسی به وجود بیاورند.

وی در ادامه می‌گوید البته که تصاویر خلق شده توسط این AI عکس واقعی نیستند و تنها شبیه مکان‌های واقعی هستند، با این حال اکثر مخاطبین این عکس‌ها تنها به زیبایی موجود در آن‌ها اهمیت می‌دهند.

مانئا برای خلق مجموعه مناظر خود ابتدا از هوش مصنوعی DALLE-2 استفاده کرد، این هوش مصنوعی هرچند برای خلق تصویر چهره ابزار قدرتمندی به شمار می‌رود اما به گفته مائنا برای خلق عکس چشم‌اندازهای طبیعی مناسب نیست.

عکس‌های خلق شده با هوش مصنوعی Stable Diffusion

ساخت مناظر غیرواقعی با هوش مصنوعی

مائنا در ادامه DALLE-2 را با هوش مصنوعی Stable Diffusion جایگزین کرد و به گفته خودش برای خلق تصاویر تنها کافیست یک ورودی مانند «عکاسی از مناظر طبیعی اثر مارک اداموس، دریاچه یخبندان، غروب، نورپردازی دراماتیک، کوهستان، ابرها، زیبا» برای آن تعریف شود تا بلافاصله عکس‌هایی حیرت‌آور از مناظر را خلق کند.

گفتنی است که هم اکنون تنها یک نسخه بتا از Stable Diffusion موجود است اما تفاوت عمده آن با سایر هوش‌های مصنوعی تصویرساز در این است که فیلتری برای محتوا ندارد و منبع باز است.

با این وجود در حال حاضر موارد امنیتی و محافظتی این هوش مصنوعی جای سوال دارند و چند پرسش اخلاقی را در حوزه هوش مصنوعی به راه انداخته‌اند، زیرا تصویرسازهای این چنینی علاوه بر امکانات فوق‌العاده وسیع، می‌توانند راه را برای کلاهبرداران باز کنند.

عکس‌های خلق شده با هوش مصنوعی Stable Diffusion

با این وجود Stability AI در حال پیشرفت است و علاوه بر Stable Diffusion، یک مجموعه داده منبع باز به نام LAION 5B با حجم 250 ترابایت را به وجود آورده که حاوی 5.6 میلیارد تصویر جمع‌آوری شده از اینترنت است.

لازم به ذکر است هوش مصنوعی ساخت Stability AI برخلاف DALL-E 2 به دنبال حق مالکیت تصاویر نیست و عکس‌های خلق شده با Stable Diffusion متعلق به کاربری خواهد بود که آن را خلق کرده است.

در پایان توجه شما را به شماری از تصاویر خلق شده توسط مائنا جلب می‌کنیم. برای مشاهده آثار بیشتر از این هنرمند می‌توانید به وب‌سایت وی مراجعه کنید.

عکس‌های خلق شده با Stable Diffusion AI
عکس‌های خلق شده با Stable Diffusion AI
عکس‌های خلق شده با Stable Diffusion AI
عکس‌های خلق شده با Stable Diffusion AI
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی