ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

هر آنچه که از نسل دهم آیپد اقتصادی اپل می‌دانیم
تکنولوژی

هرآنچه درباره نسل دهم آیپد می‌دانیم

در این مطلب نگاهی داریم به تمام شایعات و گزارش‌های پیرامون نسل دهم آیپد اپل.

آرش تهرانی
نوشته شده توسط آرش تهرانی | ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ | ۲۲:۰۰

اقتصادی‌ترین آیپد بازار طی سال‌های اخیر ارتقاهای قابل قبولی را به خود دیده اما اکنون همه توجه‌ها به سوی دهمین نسل آیپد معطوف شده تا مشخص شود اپل برای کاربران خود چه در آستین دارد.

به همین خاطر ما نیز قصد داریم در ادامه هر آنچه که از این محصول می‌دانیم را مرور کنیم و ببینیم که چه گمانه‌زنی‌هایی در خصوص آیپد مورد انتظار سال 2022 وجود دارد و سعی بر این است که هیچ یک از موارد تاریخ عرضه، قیمت، ویژگی‌ها و قابلیت‌های تازه احتمالی از قلم انداخته نشوند.

هر آنچه که از نسل دهم iPad اقتصادی اپل می‌دانیم

نسل دهم آیپد چه زمانی از راه می‌رسد؟

اپل از زمانی که آیپد 10.2 اینچی را جایگزین مدل 9.7 اینچی کرد، در زمینه تاریخ عرضه این محصول وارد یک روتین شد، به گونه‌ای که نسل‌های هفتم، هشتم و نهم آیپدهای 10 اینچی همگی به ترتیب در ماه سپتامبر از سال‌های 2019 تا 2021 عرضه شدند.

هرچند این احتمال مطرح شده که نسل دهم این محصول امسال به جای سپتامبر در ماه اکتبر (نهم مهر به بعد) معرفی خواهد شد. به گزارش «مارک گورمن»، خبرنگار و تحلیلگر حوزه محصولات اپل عرضه iPadOS 16 هم تا ماه اکتبر با تاخیر روبه‌رو شده تا همزمان با عرضه آیپد نسل دهم منتشر شود.

همچنین بد نیست به این مورد نیز اشاره شود که طی رویداد معرفی آیپد اقتصادی مورد بحث، احتمالا شاهد رونمایی یک آیپد پرو تازه هم باشیم.

هر آنچه که از نسل دهم iPad اقتصادی اپل می‌دانیم

نسل دهم آیپد چقدر روی دست‌تان خرج خواهد گذاشت؟

با مدنظر داشتن الگوی قیمت‌گذاری اپل برای آیپد 10 اینچی اقتصادی در 3 بازار آمریکا، بریتانیا و اروپا چنین به نظر می‌رسد که قیمت بازار آمریکای این محصول در 3 نسل اخیر ثابت مانده اما برچسب قیمتی آن در اروپا و بریتانیا با افت همراه بوده است.

البته با توجه به اثرات تورم جهانی بعید نیست برخلاف سه نسل گذشته در نسل دهم شاهد افزایش قیمت باشیم، همچنین از سوی دیگر بازار بریتانیا همین حالا نیز در دیگر محصولات اپل مانند مک‌بوک پرو M2 و ایر شاهد افزایش قیمت بوده است. در نتیجه نمی‌توان احتمال افزایش قیمت را به سادگی مردود دانست.

نسل (آیپد 10.2 اینچی)قیمت بازار آمریکا (دلار)قیمت بازار بریتانیا (پوند)قیمت بازار اروپا (یورو)
هفتم329349349
هشتم329329329
نهم329319329

از تغییرات طراحی نسل دهم آیپد چه می‌دانیم؟

برای بررسی زبان طراحی دهمین نسل تبلت اپل بد نیست به آیپد مینی 2021 اشاره کنیم که تغییرات ظاهری عمیقی شامل حذف کلید هوم و استفاده از رنگ‌های متنوع‌تر را پشت سر گذاشت. حال تغییر طراحی مدل مینی در سال 2021 بدین معناست که اکنون آیپد 10 اینچی تنها مدلی است که هنوز همان طراحی قدیمی را دارد.

با این حال طراحی آیپد 10 اینچی نیز ممکن است دستخوش تغییر شود چرا که شایعات از حدود یک سال پیش به صورت عمده از تغییرات طراحی این محصول خبر می‌دهند. برخی از این گمانه‌زنی‌ها عنوان کرده‌اند که در کنار تغییرات ظاهری ممکن است ابعاد نمایشگر هم تغییر کند و از 10.2 اینچ به 10.5 اینچ برسد.

هر آنچه که از نسل دهم iPad اقتصادی اپل می‌دانیم

همینطور رندرهای غیر رسمی منتشر شده توسط MySmartPrice (تصویر پایین) نشان می‌دهند طراحی تازه این محصول مانند آیپد پرو حاشیه باریک‌تر و لبه‌های مسطح‌تری خواهد داشت. در حقیقت طراحی این رندرها کمی به نسل نهم شباهت دارند، با این تفاوت که نمایشگر عریض‌تر به نظر می‌رسد.

با استناد به رندرهای مذکور، آیپد جدید احتمالا ابعادی برابر با 248.62 در 179.50 در 6.98 میلی‌متر خواهد داشت و گمان می‌رود مانند آیپد ایر در این نسخه نیز شاهد رنگ‌های جدید باشیم. البته به نظر می‌رسد که کلید هوم در نسل دهم همچنان در جای خود باقی می‌ماند و خبری از Touch ID نخواهد بود.

هر آنچه که از نسل دهم iPad اقتصادی اپل می‌دانیم

یکی دیگر از تغییرات مورد انتظار در آیپد 10 اینچی استفاده از نمایشگر تماما لمینت شده است زیرا در مدل کنونی یک فاصله‌ای میان شیشه و پنل لمسی  نمایشگر وجود دارد که در هنگام استفاده حس خوشایندی به همراه ندارد.

عدم استفاده از نمایشگر تماما لمینت شده مشخصا به دلیل صرفه‌جویی در هزینه‌های تولید است اما شاید وقتش رسیده باشد که طی نسل دهم در زمینه لمینت نمایشگر آیپد 10 اینچی شاهد همسان‌سازی با مدل‌های دیگر باشیم.

نسل دهم آیپد چه سخت‌افزاری خواهد داشت؟

یکی از محتمل‌ترین به روز رسانی‌ها در نسل دهم از آیپدهای اقتصادی اینست که از تراشه جدیدتری استفاده شود. گفتنی است که آیپد 10 اینچی نسل نهم با تراشه A13 بایونیک روانه بازار شد و به احتمال زیاد نسل دهم نیز از تراشه A14 بایونیک موجود در نسل چهارم آیپد ایر برخوردار خواهد بود.

همینطور از آنجایی که اپل از زمان عرضه نخستین آیپد 10 اینچی هر سال تراشه محصول را تغییر داده، عدم ارتقای تراشه در نسل دهم می‌تواند از به واقعیت پیوستن آن عجیب‌تر باشد.

در ضمن باید گفت که با وجود انتظارات مبتنی بر تغییر تراشه، همچنان انتظار دیدن تراشه A15 در آیپدهای 10 اینچی اقتصادی را نداشته باشید. همچنین بهتر است در خصوص احتمال استفاده از تراشه M1 نیز وقت تلف نکنیم زیرا مطلقا غیرممکن به نظر می‌رسد.

هر آنچه که از نسل دهم iPad اقتصادی اپل می‌دانیم

یکی از دیگر تغییرات سخت‌افزاری این محصول به درگاه آن باز‌می‌گردد زیرا آیپدهای مدل پایه آخرین سری از تبلت‌های اپل هستند که به درگاه لایتنینگ مجهز خواهند بود. مدل‌های آیپد پرو، ایر و مینی همگی به ترتیب در سال‌های 2018، 2020 و 2021 درگاه USB-C را جایگزین لایتنینگ کردند.

بدین ترتیب عرضه نسل دهم فرصت مناسبی است تا اپل این تغییر مهم‌ را در تمامی سری‌ها تکمیل کند و از سردرگمی مشتریان در هنگام خرید بکاهد. این تغییر درحالی خواهد بود که اکنون اپل با قانون تصویب شده در اتحادیه اروپا به شکل قانونی ملزم به استفاده از درگاه USB-C خواهد بود.

در زمینه قابلیت‌های مخابراتی نیز شاید گزینه آیپد دارای LTE چندان جذاب به نظر نرسد، اما اگر اپل واقعا در نسل دهم از تراشه A14 بایونیک استفاده کند، به شکل فنی قابلیت استفاده از فناوری 5G را هم ایجاد کرده است.

همچنین از آنجایی که محصولاتی نظیر آیپد ایر و آیفون SE طی سال 2022 به ویژگی 5G مجهز شدند، دلیلی وجود ندارد تا آیپد اقتصادی نسل دهم بدون وجود 5G به حال خود رها شود.

هر آنچه که از نسل دهم iPad اقتصادی اپل می‌دانیم

در بخش دوربین نیز چنین به نظر می‌رسد که اپل یک دوربین پشتی دوم را در چینشی عمودی به دوربین پیشین افزوده باشد که طراحی آن احتمالا شبیه مورد به کار رفته در آیفون X باشد. دوربین سلفی نیز انتظار می‌رود مانند نسل قبلی 12 مگاپیکسل باقی بماند.

نکته آخر این محصول نیز احتمال حذف جک 3.5 میلی‌متری هدفون است زیرا این سری تنها خانواده از تبلت‌های اپل است که همچنان جک هدفون خود را حفظ کرده است.

حال با این تفاسیر در پایان شما به ما بگویید آیا این مشخصات احتمالی نظرتان را به گونه‌ای جلب کرده که به فکر خرید نسل دهم از آیپدهای 10.2 اینچی اقتصادی اپل باشید؟

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی