ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آبله میمون
علمی

ابتلای یک سگ به آبله میمون برای اولین بار؛ احتمال انتقال ویروس از انسان به حیوانات مطرح شد

دانشمندان با وجود شناسایی این سگ مبتلا به آبله میمون، توصیه می‌کنند که این ویروس احتمالا از انسان‌ها به حیوانات نیز منتقل می‌شود.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۱:۳۰

اولین حیوان خانگی مبتلا به ویروس آبله میمون شناسایی شد و دانشمندان با توجه به آن اعلام کرده‌اند که افراد مبتلا به این بیماری ممکن است ویروس را به حیوانات خانگی خود از جمله سگ‌ها منتقل کنند.

طبق گزارش‌های منتشر شده، این اولین باری است که بیماری آبله میمون در سگ‌ها مشاهده شده و همچنین برای اولین بار، شواهدی مبنی بر انتقال این بیماری از یک انسان به حیوانات به دست آمده است. دکتر «روزاموند لوئیس»، رئیس بخش آبله ‌میمون سازمان بهداشت جهانی در این رابطه به واشنگتن پست گفت: «این اولین باری است که انتقال انسان به حیوان را مشاهده کرده‌ایم.»

او در ادامه اضافه کرد که هنوز مشخص نیست که آیا سگ مبتلا می‌تواند ویروس آبله ‌میمون را به انسان‌ها منتقل کند یا خیر و محققان در حال انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه هستند.

شناسایی اولین سگ مبتلا به آبله میمون

آبله میمون

در این مورد، صاحبان این سگ علائم آبله میمون از جمله جوش‌های پوستی، خستگی، سردرد و تب را نشان دادند. 12 روز پس از ابتلای آن‌ها به آبله ‌میمون، روی بدن سگ 4 ساله آن‌ها نیز ضایعات متعددی از جمله جوش‌های بزرگ و پر از چرک ایجاد شد.

با انجام آزمایش‌ها، تشخیص داده شد که این سگ به آبله میمون مبتلا شده و همچنین تجزیه‌و‌تحلیل بیشتر دانشمندان مشخص کرد ویروسی که یکی از صاحبان سگ را آلوده کرده، دقیقا با ویروسی که حیوان به آن مبتلا شده، مطابقت دارد.

به گفته بیماران، آن‌ها به سگ خود اجازه می‌دادند که در رختخواب آن‌ها بخوابد، اما پس از آشکار شدن علائم آبله میمون، مراقب بودند تا سگ آن‌ها با هیچ انسان یا حیوان دیگری ارتباط برقرار نکند.

دانشمندان در گزارش خود نوشته‌اند:

«تا جایی که ما می‌دانیم، سینتیک شروع علائم در هر دو بیماری و متعاقبا در سگ آن‌ها، انتقال ویروس آبله میمون از انسان به سگ را نشان می‌دهد.»

آبله میمون

همچنین مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده (CDC) اخیرا وب‌سایت خود را به‌روزرسانی کرد و یادآور شد که سگ‌ها نیز می‌توانند به آبله ‌میمون مبتلا شوند. همچنین نام حیوانات دیگری از جمله سنجاب، موش‌های صحرایی غول پیکر، جوجه تیغی و میمون‌ها نیز به عنوان گزینه‌های در معرض ابتلا آبله ‌میمون فهرست شده است.

CDC توصیه می‌کند «افراد مبتلا به آبله میمون از تماس مستقیم با حیوانات از جمله حیوانات خانگی، اهلی و حیات وحش برای جلوگیری از انتشار ویروس اجتناب کنند.»

بیماری آبله میمون همچنان با سرعت نسبتا کمی در تمام جهان در حال شیوع است. نکته قابل‌توجه اینکه اخیرا اولین مورد ابتلا به آبله میمون در ایران نیز شناسایی شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی