ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بحران انرژی
علمی

راهکارهای متفاوت باشگاه‌های فوتبال بوندسلیگا آلمان برای مقابله با بحران انرژی

جنگ اوکراین و روسیه باعث شده تا بحران انرژی به یکی از مهم‌ترین مسائل و چالش‌های بسیاری از کشورهای جهان تبدیل شود.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۲:۳۰

افزایش قیمت انرژی ناشی از جنگ روسیه علیه اوکراین، آلمانی‌ها را مجبور کرده تا به دنبال راه‌های بیشتری برای صرفه جویی در مصرف انرژی باشند. باشگاه‌های فوتبال بوندسلیگا (لیگ حرفه‌ای آلمان) نیز از این قاعده مستثنی نیستند و هرکدام از آن‌ها به شیوه مختلفی برای مقابله با بحران انرژی مقابله می‌کنند.

فرایبورگ از جمله باشگاه‌های فوتبال آلمان است که تاکنون برای کاهش مصرف انرژی خود تلاش‌های بسیار زیادی کرده و حتی در موقعیت بسیار خوبی قرار دارد.. این باشگاه توضیح می‌دهد که از مدت‌ها قبل به دنبال این بوده که «خود را از نوسانات قیمت مستقل کند» و در عین حال از «انرژی پایدار» استفاده کند.

اقدامات باشگاه‌های فوتبال برای مقابله با بحران انرژی

بحران انرژی

این باشگاه در ماه گذشته موفق شد تا 6200 پنل خورشیدی را روی سقف «ورزشگاه اروپا پارک» خود نصب کند که می‌توانند حداکثر 2.5 مگاوات انرژی تولید کنند. تنها استادیومی که از این نظر پیشرفته‌تر است به باشگاه فوتبال گالاتاسرای ترکیه تعلق دارد که دارای 10400 پنل خورشیدی است و می‌تواند 4.2 مگاوات انرژی تولید کند.

فرایبورگ (Freiburg) با بیش از 1700 ساعت آفتابی در طول یک سال، آفتابی‌ترین شهر آلمان محسوب می‌شود و برق موردنیاز ورزشگاه به‌طور کامل توسط پنل‌های خورشیدی تامین می‌شود. همچنین تمام نیازهای گرمایشی ورزشگاه، از گرمای اتلافی تولید شده توسط یک کارخانه شیمیایی در مجاورت آن تامین می‌شود.

بایر لورکوزن (Bayer Leverkusen) دیگر باشگاه آلمانی است که دست به اقدامات مشابهی زده. این باشگاه برای تامین انرژی موردنیاز ورزشگاه خود به جای گاز یا نفت، از گرمای منطقه‌ای و برق سبز کارآمدتر استفاده می‌کند و به DW توضیح می‌دهد: «بنابراین ما از دو منبع انرژی استفاده می‌کنیم که مستقیما تحت تاثیر وضعیت بحرانی کنونی قرار نمی‌گیرند.»

بحران انرژی
ورزشگاه آلیانتس آرنا بایرن مونیخ نسبت به قبل، نور قرمز خود را کاهش داده است

علاوه بر این، باشگاه فوتبال آلمانی برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی، از مدت‌ها قبل کارهای دیگری نیز انجام می‌دهد. به عنوان مثال، سیستم گرمایش زیر خاکی استادیوم، با یک ایستگاه هواشناسی سازگار است که با این وجود، فقط در صورت نیاز واقعی از آن استفاده می‌شود.

بایرن مونیخ که معروف‌ترین باشگاه فوتبال آلمانی محسوب می‌شود نیز در ورزشگاه خود (آلیانتس آرنا) برای سیستم گرمای زیر خاک، از گاز استفاده نمی‌کند، بلکه با وجود یک پمپ حرارتی هوا، بیشتر انرژی موردنیاز آن را از پنل‌های خورشیدی تامین می‌کند.

با این حال، سازمان لیگ فوتبال آلمان (DFL) ایجاب می‌کند که استادیوم‌ها برای اطمینان از کیفیت پخش تلویزیونی مسابقات، سطح مشخصی از نور را ارائه کنند. همچنین فناوری خط دروازه که برای تشخیص گل شدن توپ مورد استفاده قرار می‌گیرد نیز فقط در نور کافی عملکرد مناسبی را ارائه می‌کند. بنابراین باشگاه‌های فوتبال برای مقابله با بحران انرژی و صرفه‌جوی در مصرف خود با موانعی نیز روبرو هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی