ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

مریخ نورد کنجکاوی
علمی

ناسا سرعت حرکت مریخ‌نورد کنجکاوی را 50 درصد افزایش ‌می‌دهد

مهندسان ناسا با تلاش برای به روز رسانی نرم‌افزار مریخ‌نورد کنجکاوی، موفق شدند سرعت حرکت آن را تا 50 درصد افزایش دهند.

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۱:۰۴

ناسا می‌خواهد با به‌روزرسانی نرم‌افزاری، سرعت حرکت مریخ‌نورد کنجکاوی را تا 50 درصد افزایش دهد که به موجب آن امکان طی کردن مسافت بیشتر و مطالعه نواحی گسترده‌تری فراهم می‌شود.

مریخ‌نورد «کنجکاوی» یا «Curiosity» ناسا که در سال 2012 راه‌اندازی شد، هم‌اکنون بر سطح سیاره سرخ حرکت می‌کند و داده‌های ارزشمندی را به زمین می‌فرستد. استراتژی کنجکاوی بدین صورت است که برای بررسی موقعیت خود نیاز دارد مکررا توقف کند، اما حالا مهندسان ناسا قصد دارند با یک به روز رسانی در نرم‌افزار، این امکان را فراهم کنند که کنجکاوی به صورت مداوم در حرکت باشد. به عبارت دیگر، افزایش سرعت حرکتی این مریخ‌نورد تا 50 درصد، به آن اجازه می‌دهد تا نواحی بیشتری را مورد مطالعه قرار دهد.

این به روز رسانی به کنجکاوی اجازه می‌دهد درحالیکه ساکن است، از محیط اطراف خود عکس بگیرد و در حین حرکت، به پردازش داده‌های از پیش جمع‌آوری شده بپردازد. آزمایشات نشان می‌دهد این به روز رسانی سرعتی تا حدود 83.2 متر در ساعت را برای مریخ‌نورد ممکن می‌سازد.

کنجکاوی

جالب است بدانید مهندسان ناسا کدهای این به روز رسانی را در سال 2015 نوشتند، اما در آن زمان موفق به آزمایش این کد بر روی یک ربات مریخ‌نورد آزمایشی که در سطح زمین قرار داشت، نشدند. مهندسان پس از آن به دنبال رفع اشکال موجود در کد بودند و باید گفت برای مدت طولانی نتوانستند این کد را در شبیه‌سازی‌های خود به درستی پیاده کنند. بنابراین پیشرفت کنجکاوی بدین طریق متوقف شد - این مسئله برای ناسا به حدی ناامید کننده بود که مهندسان حدس می‌زدند کنجکاوی هیچگاه به روز رسانی را تجربه نخواهد کرد.

سپس، چند سال بعد در 2019، این شبیه‌سازی مجددا به روز رسانی شد و مهندسان موفق به رفع اشکال موجود در کد شدند. آن‌ها با انجام عملیات آزمایشی دریافتند حالا می‌توان کد اصلاح شده را برای مریخ‌نورد کنجکاوی که هم‌اکنون بر روی سیاره سرخ قرار دارد، مورد استفاده قرار داد. این فرآیند - رفع اشکال کد، انجام آزمایش و تکرار آزمایش- حدودا شش سال طول کشید. اما حالا کنجکاوی آماده است تا با به کمک این به روز رسانی انجام شده سرعت حرکتی خود را تا 50 درصد افزایش دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی