ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

M2 پرو
تکنولوژی

تراشه 3 نانومتری M2 پرو اپل اواخر امسال وارد مرحله تولید می‌شود

طبق گزارش‌های منتشر شده توسط منابع تایوانی، شرکت TSMC تولید تراشه‌های 3 نانومتری M2 Pro برای مک بوک پرو را اواخر سال جاری آغاز می‌کند.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ | ۰۹:۳۰

اپل اولین شرکتی خواهد بود که از تراشه‌های 3 نانومتری جدید TSMC برای پردازنده M2 پرو خود استفاده می‌کند که انتظار می‌رود اواخر امسال با مک‌های جدید عرضه شود. گزارش‌های قبلی حاکی از آن بود که سازنده تایوانی، تولید این فناوری را به تعویق می‌اندازد، اما اکنون مجددا تایید شده که توسعه فناوری 3 نانومتری طبق برنامه اولیه انجام خواهد شد.

طبق گزارش‌های موجود، TSMC در حال آماده‌سازی تراشه‌های 3 نانومتری خود برای تعدادی از شرکت‌ها است. هرچند اپل به عنوان اولین شرکت از این فناوری بهره خواهد برد، اما به گفته برخی منابع صنعت، اینتل نیز قصد دارد تا در نیمه دوم سال آینده از آن‌ها برای تولید چیپ پردازنده‌های کوالکام، مدیاتک و موارد دیگر استفاده کند.

M2 پرو

در ادامه این گزارش گفته شده که تراشه M2 پرو اپل اولین محصولی خواهد بود که از فناوری 3 نانومتری بهره می‌برد و در نیمه دوم سال جاری در دسترس خواهد بود. پس از معرفی تراشه M2 با مک بوک پرو 13 اینچی و مک بوک ایر بازطراحی شده در اوایل سال جاری، انتظار می‌رود تا غول فناوری از پردازنده‌های نسل جدید خود در گزینه‌هایی از جمله M2 Pro، M2 Max و حتی M2 Extreme رونمایی کند.

گزارش‌های اخیر حاکی از آن است که اپل در ماه اکتبر رویدادی را برای معرفی مک و آیپدهای جدید برگزار خواهد کرد. برای مک، این شرکت ممکن است گزینه‌های جدید مک بوک پرو 14 و 16 اینچی را با پردازنده‌های M2 Pro و M2 Max رونمایی کند. حتی این احتمال وجود دارد که مک مینی جدید و مک پرو نیز به این تراشه‌ها مجهز شوند.

تاثیر تراشه M2 پرو روی عملکرد محصولات اپل

M2 پرو

انتقال اپل از فرآیند 5 نانومتری TSMC به فرآیند 3 نانومتری، به‌طور طبیعی منجر به عملکرد سریع‌تر و بهره‌وری انرژی بهتری برای مک‌ها و آیفون‌های آینده خواهد شد که می‌تواند عمر باتری آن‌ها را نیز بیشتر کند.

در بخشی از گزارش اصلی که توسط نشریه Taiwan’s Commercial Times نوشته شده، به برخی عوامل مانند جنگ روسیه و اوکراین و همچنین تورم جهانی اشاره شده که منجر به تقاضای ضعیف لوازم الکترونیکی مانند گوشی‌های هوشمند و لپ‌تاپ‌ها شده است که می‌تواند منجر به کاهش تقاضا برای مراکز داده و محاسبات با کارایی بالا (HPC) شود. در ادامه توضیح داده شده که بر اساس تجربیات گذشته، رکود معمولا باعث می‌شود شرکت‌های نیمه‌هادی سرعت توسعه تراشه‌های جدید را افزایش دهند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی