ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

زوال عقل
علمی

ابداع روشی ساده برای تشخیص زوال عقل: تست 15 دقیقه‌ای با موسیقی

محققان روش جدیدی ابداع کرده‌اند که از تست‌های موسیقی برای بررسی فعالیت مغز با هدف تشخیص زوال عقلی در سنین بالا استفاده می‌کند.

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ | ۲۱:۳۰

محققان با کمک دستگاهی سبک و قابل حمل، روشی ابداع کرده‌اند که می‌تواند در مدت زمان کوتاهی بین 12 تا 15 دقیقه و با موسیقی زوال عقلی را در افراد مسن به خوبی تشخیص دهد.

محققان ادعا می‌کنند این روش بسیار ساده است و می‌توان در هر مرکز بهداشتی-درمانی از آن استفاده کرد.

در این مطالعه، محققان دستگاهی قابل حمل طراحی کردند که برای اندازه‌گیری و آنالیز نوار مغزی یا «EEG» در حین گوش دادن به موسیقی مورد استفاده قرار می‌گیرد و درنهایت منجر به تشخیص زوال عقل می‌شود. این تست موسیقی که حدود 12 تا 15 دقیقه طول می‌کشد، توسط «Neta Maimon» ساخته شده و توسعه یافته است.

در طول آزمایش، سه الکترود به کمک یک نوار چسب به پیشانی داوطلب متصل می‌شود که از سمت دیگر به دستگاه مذکور وصل است. داوطلب باید مجموعه‌ای از دستورات موسیقایی-شناختی را طبق آنچه می‌شنود، انجام دهد. به عنوان مثال، قطعه‌های مختلف موسیقی که توسط سازهای متفاوتی نواخته شده است، پخش می‌شود و داوطلب باید در هربار شنیدن نواختن ویالون دکمه به خصوصی را فشار دهد - بدیهی است افراد با درجه بالایی از زوال عقل قادر به عملکرد با سرعت بالا نیستند.

علاوه بر این، این آزمایش شامل چندین دقیقه مراقبه به کمک موسیقی است تا مغز را به حالت استراحت نیز ببرد - این حالت نشان دهنده میزان عملکرد مغز در موقعیت‌های مختلف است.

محققان این آزمایش را با هدف بررسی زوال عقل بر روی 50 فرد مسن بستری شده در خانه سالمندان «دوروت» انجام دادند و دریافتند بازه نمره آن‌ها 18 تا 30 بوده است که نشان دهنده سطوح مختلف عملکرد شناختی است. 30 بالاترین نمره است و نشان دهنده وضعیت پایدار و طبیعی ذهن است.

زوال عقل

«نتا مایمن» متخصص موسیقی توضیح می‌دهد: «موسیقی تاثیر زیادی بر نواحی مختلف مغز دارد. از یک طرف، محرکی برای خلق و خو به ویژه احساسات مثبت است و از سوی دیگر، در موقعیت‌های مختلف موسیقی می‌تواند از نظر شناختی چالش‌برانگیز باشد و قسمت جلویی مغز را فعال کند. حالا اگر این دو قابلیت باهم ترکیب شوند، تست‌های شناختی ساده‌ای حاصل می‌شود که می‌تواند دانسته‌های جالبی از ساختار پیچیده مغز در اختیار ما قرار دهد و به تشخیص زوال عقل نیز کمک کند.»

نظارت پیوسته و تشخیص زودهنگام زوال عقل به منظور ارائه درمان و جلوگیری از پیشروی آن امری مهم است، از این جهت که به افزایش طول عمر و رشد جمعیت سالمندان کمک می‌کند.

نتایج این مطالعه در «Frontiers in Aging Neuroscience» به چاپ رسیده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی