ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

میکرو ربات
تکنولوژی

ساخت میکرو رباتی که به مغز تزریق می‌شود و با میدان مغناطیسی قابل هدایت است

یک استارتاپ آمریکایی میکرو رباتی توسعه داده که با خاصیت آهنربایی هدایت می‌شود و می‌تواند برای درمان اختلالات مغزی کاربرد داشته باشد.

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ | ۲۰:۰۰

آزمایشگاه «Bionaut» روی توسعه میکرو رباتی کار می‌کند که به مغز انسان تزریق شده و قرار است اولین آزمایش‌های بالینی آن به‌زودی انجام شود. این ربات‌ها با استفاده از خاصیت مغناطیسی و آهنربا در سر بیمار هدایت می‌شوند.

فرستادن میکرو ربات به اعماق جمجمه انسان برای درمان اختلالات مغزی مدت‌هاست که موضوع علمی-تخیلی بوده است. حالا یک استارتاپ در کالیفرنیا قصد دارد این امر را به واقعیت تبدیل کند.

این آزمایشگاه با همکاری موسسه‌ تحقیقاتی «ماکس پلانک» آلمان به استفاده از انرژی مغناطیسی برای به حرکت درآوردن میکرو ربات - به جای تکنیک‌های نوری یا اولتراسونیک - روی آورد زیرا هیچ آسیبی به بدن انسان وارد نمی‌کنند.

سیم پیچ‌های مغناطیسی که در خارج از جمجمه بیمار قرار می‌گیرند، به کامپیوتری متصل می‌شوند که می‌تواند از راه دور و با ظرافت ربات‌های مینیاتوری را در قسمت آسیب دیده مغز حرکت دهد و در زمان لازم آن‌ها را از مسیر خارج کند.

این دستگاه برخلاف دستگاه MRI به راحتی قابل حمل است و 10 تا 100 برابر کمتر برق مصرف می‌کند. نتایج آزمایش این میکرو ربات بر روی حیوانات بزرگ مانند گوسفند و خوک امیدوار کننده بوده است و داده‌ها نشان می‌دهد این فناوری برای انسان بی‌خطر است.

میکرو ربات

در صورت موفقیت‌آمیز بودن این آزمایشات، می‌توان از این تکنولوژی برای درمان سندرم‌های مغزی - مانند سندرم «Dandy-Walker» - یا کیست استفاده کرد. هنگامی که میکرو ربات به یک کیسه پر از مایع (کیست) نزدیک می‌شود، به سرعت مانند یک موشک به جلو پرتاب می‌شود و با سوراخ کردن آن مایع را خالی می‌کند.

«مایکل شیپگلماچر» یکی از بنیانگذاران و مدیرعامل این شرکت گفت: «ایده میکرو ربات که در مغز حرکت کند، سالهاست وجود دارد. حتی پیش از آنکه من متولد شوم. همانطور که تلفن‌های همراه دارای اجزای بسیار قدرتمندی هستند که در عین‌حال از یک دانه برنج نیز کوچکتر هستند. ساخت چنین اجزایی در دهه‌های 1950 و 1960 رویایی بیشتر نبود. اما اکنون یک واقعیت علمی هستند.»

در صورتی که این میکرو ربات کوچک بتواند مجوزهای لازم را دریافت کنند، می‌توانند در زمینه درمان اختلالات مغزی به پزشکان و بیماران کمک کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی