ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

چین
علمی

چین با کنار زدن آمریکا، به رهبر مقالات علمی پراستناد در دنیا تبدیل شد

چین 27.2 درصد از پراستنادترین مقالات جهان را به خود اختصاص داده، در حالی که این میزان برای ایالات متحده 24.9 درصد است.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۸:۳۰

بر اساس یک گزارش جدید، چین برای اولین بار از ایالات متحده در زمینه تعداد مقالات علمی پراستناد پیشی گرفته و اکنون از این نظر در جهان پیشتاز است. طبق این گزارش، چین 27.2 درصد از پراستنادترین مقالات جهان را به خود اختصاص داده و سهم ایالات متحده 24.9 درصد است.

طبق گزارش «شاخص‌های علم و فناوری ژاپن» که سالانه توسط موسسه ملی سیاست علم و فناوری مستقر در توکیو تهیه‌ می‌شود و به نقل از نشریه ساوت چاینا مورنینگ پست، چین با پیشی گرفتن از ایالات متحده اکنون بیشترین مقالات استناد شده جهان را در اختیار دارد.

پیشرفت قابل‌توجه چین در زمینه مقالات پراستناد

چین

هرچند چینی‌ها اکنون سهمی بالغ بر 27.2 درصد از پراستنادترین مقالات جهان را به خود اختصاص داده‌اند اما در یک دهه گذشته سهم آن‌ها تنها 6.4 درصد بود که با سهم 41.2 درصدی ایالات متحده در آن زمان فاصله بسیار زیادی داشت.

برخی از این گزارش به‌عنوان شاهدی بر افزایش سریع کیفیت و کمیت تحقیقات چینی یاد کرده‌اند. همچنین باید اشاره کرد که در این گزارش از «شمارش اعشاری» برای تقسیم اعتبار مقالاتی که چندین نویسنده دارد استفاده شده است. به عنوان مثال، اگر مقاله‌ای به صورت مشترک توسط دو دانشگاه ژاپنی و یک دانشگاه در ایالات متحده تالیف شده باشد، ژاپن دو سوم اعتبار و ایالات متحده یک سوم آن را دریافت می‌کند.

بریتانیا، آلمان و استرالیا دیگر کشورهایی هستند که در این گزارش به آن‌ها اشاره شده و به ترتیب، 5.5، 3.9 و 3.2 درصد از مقالات پراستناد جهان را به خود اختصاص داده‌اند.

چین

بنیاد ملی علوم ایالات متحده برای شمارش مقالات مشترک از اعداد صحیح استفاده می‌کند که به هر کشوری به‌طور مساوی اعتبار می‌دهد. در گزارش شاخص‌های علم و فناوری ژاپن اشاره شده که با استفاده از روش شمارش اعداد صحیح، ایالات متحده همچنان با 3 درصد در زمینه مقالات پراستناد از چین برتری دارد.

استنادها روشی استاندارد در مقالات تحقیقاتی هستند که برای ارجاع به کارهای قبلی و همچنین اطلاع‌رسانی درباره اینکه ایده‌ها و روش‌های مقاله از کجا آمده‌اند استفاده می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی