ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تحریک غیرتهاجمی مغز
علمی

تحریک غیرتهاجمی مغز به افراد مسن کمک می‌کند مهارت‌های حرکتی بیاموزند

محققان با مطالعه روی گروهی متشکل از جوانان و افراد مسن دریافتند تحریک مغز به افراد مسن کمک می‌کند مهارت‌های حرکتی جدیدی بیاموزند.

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ | ۰۸:۳۰

تقریبا همه ما می‌دانیم که با افزایش سن، ظرفیت ما برای یادگیری مهارت‌های جدید کاهش می‌یابد. اما یک مطالعه جدید که توسط محققان «EPFL» انجام شده است، نشان می‌دهد تحریک الکتریکی غیرتهاجمی مغز می‌تواند به افراد مسن کمک کند تا مهارت‌های حرکتی جدید را بسیار سریع‌تر یاد بگیرند.

محققان در این مطالعه تکنیکی به نام «ترانس کرانیال آندال» یا «atDCS» را مورد آزمایش قرار داده‌اند. در این روش یک جریان الکتریکی آرام به مغز اعمال می‌شود - تحریک غیرتهاجمی مغز - تا مناطق خاصی از آن تحریک شود. تحقیقات گذشته نشان داده است که این تکنیک می‌تواند در کمک به افراد برای تقویت مهارت‌های ریاضی، حافظه و یادگیری مفید باشد. به عنوان مثال، در یک مطالعه خاص آن‌ها دریافتند حافظه فعال در یک فرد 70 ساله به سطح حافظه یک فرد سالم 20 ساله در این روش تبدیل می‌شود.

مطالعه جدید نیز در مسیری مشابه پیش رفت. این تیم گروه‌هایی از بزرگسالان جوان و مسن‌تر را در موردی که به آن «ضربه زدن انگشت» می‌گویند، مورد آزمایش قرار دادند. در این روش شرکت‌کننده باید دنباله‌ای از اعداد را با بیشترین سرعت ممکن تایپ کند. این یک مهارت است و هر شخص می‌تواند با تمرین در طول زمان، دقت و سرعت خود را افزایش دهد.

همانطور که انتظار می‌رفت گروه جوانتر این کار را سریع‌تر از بزرگسالان و افراد مسن یاد گرفت. «پابلو ماسیرا الویرا» نویسنده اول این مطالعه گفت: «بزرگسالان جوان به سرعت موفق به یادگیری شدند و این درحالی بود که افراد مسن با سرعتی متوسط فعالیت خود را آغاز کردند. اما آن‌ها قادر بودند کم‌کم سرعت تایپ خود را بهبود ببخشند.»

تحریک غیرتهاجمی مغز

با این‌حال، زمانی که تیم DCS را برای شرکت‌کنندگان مسن‌تر اعمال کرد، متوجه پیشرفت قابل توجه آن‌ها در یادگیری شد. دقت گروه در تمرین سریع‌تر و زودتر بهبود یافت، به نحوی که می‌توانستند شبیه به گروه جوانان تایپ کنند. آن‌ها دریافتند تحریک غیرتهاجمی مغز تاثیر ویژه‌ای بر یادگیری دارد.

محققان باور دارند تحریک، تغییر در مبادله سرعت-دقت مغز را تسریع می‌کند و باعث افزایش مهارت‌های حرکتی فرد مسن می‌شود. این روش که تنها بر روی نیمی از افراد مسن داوطلب انجام شده بود، تفاوت چشمگیر میان آن‌ها و گروهی که DCS به آن‌ها اعمال نشده بود را نشان داد.

این تحقیق می‌تواند اثبات کند DCS یک روش غیرتهاجمی برای کمک به بهبود عملکرد ذهنی در افرادی است که به دلیل افزایش سن یا اختلالاتی مانند سکته قادر به انجام برخی فعالیت‌های حرکتی نیستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی