ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

قارچ و پشه
علمی

بیرون زدن قارچ زامبی از بدن پشه، برنده مسابقه عکاسی از روابط زیستی شد

مسابقه عکاسی مجله BMC Ecology and Evolution فهرست برندگان خود را منتشر کرد تا طبیعت را به شکل دیگری نشان دهد.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۹:۰۰

یک قارچ انگلی که از بدن یک پشه بیرون زده، جایزه مسابقه عکاسی مجله BMC Ecology and Evolution را برنده شد. این مسابقه که توسط دانشمندان اداره می‌شود، طراحی شده تا رابطه میان گونه‌های مختلف زیستی را به تصویر بکشد.

این رقابت در چهار دسته‌بندی ساده صورت می‌گیرد: روابط در طبیعت، تنوع زیستی در معرض تهدید، حیات از نگاه نزدیک و تحقیق در عمل. برندگان این مسابقه توسط اعضای ارشد هیئت دبیری مجله BMC Ecology and Evolution انتخاب می‌شوند.

«جنیفر هارمن»، از دبیران این مجله می‌گوید: «اعضای ارشد هیئت دبیری ما تخصص خود را به کار گرفتند تا مطمئن شوند که تصاویر برنده نه تنها از منظر علمی بلکه از دید کیفیت فنی و زیبایی بصری لایق عنوان خود هستند.»

جایزه نخست این مسابقه در سال جاری به زیست‌شناس فرگشتی «روبرتو گارسیا-روئا» رسید که تصویر حیرت‌انگیزی را در جنگل تامبوپاتا در پرو ثبت کرده بود. این تصویر نشان می‌دهد که چگونه یک قارچ انگلی از بدن میزبانش بیرون آمده است. او می‌گوید: «این تصویر غلبه‌ای را نشان می‌دهد که در اثر هزاران سال فرگشت شکل گرفته است. هاگ‌های این قارچ ‘زامبی’ به پوسته خارجی این پشه نفوذ کرده و وارد مغز او شده‌اند تا وادارش کنند که به محیطی مناسب‌تر برای رشد این قارچ برود.»

پرنده و گیاه

برنده بخش روابط با طبیعت تصویر خارق‌العاده‌ای از تعامل پرندگان و گیاهان بود. این تصویر یک پرنده بال‌لاکی بوهمی را نشان می‌دهد که شاخه‌ای از تمشک‌ها را برای تغذیه حمل می‌کند. وجود همین تمشک‌هاست که هر سال این پرنده را به مهاجرت ترغیب می‌کند.

«الوین هاردنبول» که این تصویر را به ثبت رسانده، توضیح می‌دهد: «هرچند این رابطه برای توزیع دانه‌های این گیاه بسیار مفید است، اما برای پرنده هم بی‌هزینه نیست. وقتی تمشک‌ها بیش از حد می‌رسند، تخمیر می‌شوند و اتانولی تولید می‌کنند که باعث مسموم شدن بال‌لاکی می‌شود و حتی گاهی مرگ او را به همراه دارد. ولی چندان عجیب نیست که بال‌لاکی هم تکامل پیدا کرده تا کبد نسبتا بزرگی داشته باشد تا بتواند این حجم از الکل را تحمل کند.»

در بالا می‌توانید تصاویر دیگری از عکس‌های موجود در این مسابقه را ببینید.

اگر دوست داشتید می‌توانید این مطلب را با دوستان‌تان در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی