ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

هارد درایو
تکنولوژی

این آهنگ قدیمی می‌تواند هارد درایو لپ‌تاپ‌ها را از کار بیندازد

آهنگی متعلق به «جنت جکسون» از سال 1989 ظاهرا فرکانس‌هایی دارد که با فرکانس‌های کاری چند مدل خاص از هارد درایوهای قدیمی تداخل دارند.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۰

باگی که به عنوان یک مشکل رسمی با شناسه CVE ID معرفی شده، باعث می‌شود برخی از لپ‌تاپ‌های دوران ویندوز XP که هارد درایو با سرعت چرخش 5400 دور در دقیقه دارند، در صورت پخش آهنگ معروف «جنت جکسون» در سال 1989 کرش کنند.

به گزارش «ریموند چن»، مهندس نرم‌افزار مایکروسافت آسیب‌پذیری CVE-2022-38392 اولین بار توسط یک تولیدکننده بزرگ و روی کامپیوترهای این شرکت کشف شد. این مشکل به این خاطر اتفاق می‌افتد که آهنگ Rhythm Nation از جنت جکسون دارای همان فرکانس‌های رزونانس طبیعی است که در این مدل‌های خاص از هارد درایوها استفاده شده است.

افرادی که سعی داشته‌اند این مشکل را بازآفرینی کنند، به چند مانع برخورده‌اند چون سن و مدل دقیق لپ‌تاپ‌ها و هارد درایوهای آن‌ها مشخص نیست. این شناسه CVE به هارد درایو خاصی با سرعت 5400 دور در دقیقه اشاره می‌کند که با لپ‌تاپ‌های خاصی در حوالی سال 2005 به بازار آمدند و اگرچه هنوز ممکن است محصولاتی از آن دوره در دسترس وجود داشته باشند، اما اکثرشان در طول زمان خراب و از رده خارج شده‌اند.

هارد درایو

باگ تداخل فرکانس با هارد درایو لپ‌تاپ‌های قدیمی

چن می‌گوید شرکت سازنده با افزودن یک فیلتر سفارشی که فرکانس‌های مربوطه را شناسایی و حذف می‌کرد، به حل این مشکل پرداخت. با این حال، این آپدیت ظاهرا نمی‌تواند به طور کامل این باگ را برطرف کند و در صورتی که دستگاه در معرض پخش این آهنگ توسط یک کامپیوتر دیگر قرار بگیرد، مجددا کرش می‌کند.

البته محبوبیت آهنگ Rhythm Nation در اوایل سال 2000 کم و کمتر شد و دیگر کمتر کسی به آن گوش می‌کرد، پس این باگ دیگر یک مشکل همگانی تلقی نمی‌شد.

فرکانس‌های صوتی می‌توانند با عملکرد هارد درایوهای چرخیدنی تداخل داشته باشند. حتی یک بار در یک آزمایش نشان داده شده بود که کاربر می‌تواند با فریاد زدن بر سر یک ردیف از سرورها، تاخیر دیسک را افزایش دهد و به عملکرد سیستم‌های ذخیره‌سازی اطلاعات اختلال وارد کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی