ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ماهی مرکب
علمی

لاشه یک ماهی مرکب غول‌پیکر در سواحل آفریقای جنوبی پیدا شد [تماشا کنید]

لاشه یک ماهی مرکب غول پیکر در ساحل صخره‌ای اسکاربورو مشاهده شده که چشمان درشتی به اندازه یک بشقاب دارد.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ | ۲۳:۵۹

لاشه عظیم یک ماهی مرکب غول‌پیکر در ساحل صخره‌ای اسکاربورو، کیپ‌تاون، آفریقای جنوبی دیده شد. طبق گزارش‌های محلی، این جانور که تقریبا 4.3 متر طول دارد، دومین ماهی مرکب غول‌پیکری است که در سال جاری میلادی در یکی از سواحل این منطقه ظاهر شده است.

آخرین بار در اردیبهشت ماه سال جاری یک ما‌هی مرکب غول پیکر در حدود 10 کیلومتری این منطقه شناسایی شده بود. طول مورد قبلی تقریبا 3.5 متر بود. برای مقایسه، بزرگ‌ترین ما‌هی مرکب غول‌پیکری که تاکنون دیده شده، 13 متر طول دارد و برخی مطالعات نشان می‌دهد که طول این موجودات به‌طور بالقوه می‌تواند به 20 متر برسد. البته هنوز هیچ نمونه‌ای با این اندازه مشاهده نشده است.

«مایک وکیونه»، جانورشناس اداره ملی اقیانوسی و جوی توضیح می‌دهد که لاشه کشف شده جدید از ما‌هی مرکب، نمونه‌ای دیگری از گونه Architeuthis dux است. او در ایمیل خود به نشریه Live Science توضیح داد که هرچند ماهی‌های مرکب بزرگ دیگری نیز وجود دارند، اما کاملا مطمئن است که این لاشه نیز به یک ما‌هی مرکب غول پیکر واقعی مربوط می‌شود.

دلیل مرگ ماهی مرکب غول‌پیکر

وکیونه توضیح می‌دهد که بدون بررسی اندام‌های داخلی آن، حدس زدن درباره نحوه تلف شدن ماهی مرکب دشوار است. به گفته او بیشتر پوست این موجود ساییده شده و برخی از بازوهای آن شکسته شده که این موارد می‌تواند در اثر برخورد امواج ساحل روی سنگ‌ها باشد. همچنین پوست روی گوشته ماهی مرکب در اثر نور خورشید به رنگ سفید درآمده است.

ماهی مرکب

دیلن کلارک، دانشمند دریایی و متصدی موزه آفریقا جنوبی در این رابطه توضیح می‌دهد که ممکن است ما‌هی مرکب برای تغذیه به سمت آب‌های کم عمق و نزدیک ساحل رفته باشد و با پروانه یک کشتی برخورد کرده باشد، اما اثبات کردن این موضوع کار دشواری است:

«منابع موجود نشان می‌دهند که آن‌ها به آب‌ها کم‌عمق‌تر می‌آیند زیرا رفتاری به نام مهاجرت ارتفاعی روزانه را نشان می‌دهند. به‌عبارت دیگر، آن‌ها در طول غروب به سمت آب‌ها کم عمق‌تر می‌روند تا تغذیه کنند و در طول روز به آب‌های عمیق‌تر مهاجرت می‌کنند.»

ماهی‌های مرکب غول‌پیکر معمولا در آب‌های سرد زیر سطح اقیانوس و در عمق 500 تا 1000 متری زندگی می‌کنند و از چشمان درشت به اندازه بشقاب خود برای رصد فضای زیر آب استفاده می‌کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی