ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چرا عرضه آیفون 14 می‌تواند یکی از پرریسک‌ترین تصمیم‌های اپل باشد؟

سری آیفون 14 در مدل‌های مختلفش تفاوت‌هایی با یکدیگر خواهند داشت که ریسک‌های متنوعی را به ارمغان می‌آورند. آیا اپل با تصمیماتش موفق می‌شود؟

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ | ۲۲:۰۰

بر اساس آخرین شایعات، امسال زودتر از هر سال دیگری می‌توانید سری آیفون 14 را بخرید. ولی این تنها تفاوت عرضه پرچمداران اپل در سال جاری میلادی نیست. مدل‌های پرو قرار است تفاوت‌های زیادی با مدل‌های استاندارد داشته باشند و این تصمیم ریسک بزرگی را برای اپل به دنبال خواهد داشت.

خبرنگار بلومبرگ می‌گوید اپل امسال به جای رونمایی از آیفون‌های جدید در هفته دوم ماه سپتامبر، این رویداد را در روز چهارشنبه 7 سپتامبر (16 شهریور) برگزار می‌کند. این تاریخ زودترین زمانی است که کوپرتینویی‌ها تاکنون مراسم ماه سپتامبر خود را در آن برگزار کرده‌اند.

اما امسال افزون بر تغییر زمان رونمایی از گوشی‌ها، باید منتظر تفاوت‌های بیشتری در زمان معرفی باشیم. همه شایعات اخیر می‌گویند اپل در سال جاری مدل‌های سری آیفون 14 را از هم متمایز می‌کند. مدل‌های پرو قابلیت‌هایی خواهند داشت که در مدل‌های غیرپرو در دسترس قرار نمی‌گیرد تا قیمت بالاتر این مدل‌ها توجیه شود. ولی چرا این استراتژی ریسک بزرگی محسوب می‌شود؟

قیمت‌ها بالا می‌روند

سری آیفون 14

اپل در طول چند سال اخیر قیمت آیفون را ثابت نگه داشته است. آیفون X در سال 2017 با قیمت 999 دلار به بازار آمد و آیفون 13 پرو هم با وجود گذشت پنج سال، با قیمت 999 دلار عرضه شد. به طور مشابه، آیفون XS مکس در سال 2018 با قیمت حدود 1099 دلار فروخته شد و قیمت آن در طول این سال‌ها با وجود افزایش اندازه و قابلیت‌های دوربین افزایش نیافت.

ولی امسال مدل‌های آیفون 14 پرو احتمالا حداقل 100 دلار گران‌تر می‌شوند؛ یعنی مدل پرو با قیمت پایه 1099 دلار و مدل پرو مکس با قیمت پایه 1199 دلار به فروش می‌رسند. با این حساب قیمت این محصولات 10 درصد بیشتر می‌شود. از سوی دیگر، مدل‌های غیرپرو هم قیمت پایه بالاتری خواهند داشت. مدل مینی با قیمت 699 دلار حذف می‌شود و در عوض مدل مکس با قیمت پایه 899 دلار عرضه خواهد شد.

آیا مردم حاضر می‌شوند که 100 دلار یا بیشتر برای خرید یک آیفون جدید هزینه کنند؟ آیا افزایش قیمت مدل مکس خریداران را مأیوس نخواهد کرد؟

بحث همیشگی ناچ در آیفون 14

آیفون 14 پرو

ناچ آیفون از همان زمان معرفی در سال 2017 یکی از جنجالی‌ترین و البته شاخص‌ترین ویژگی‌های موبایل اپل بوده است. این ویژگی احتمالا از مدل‌های پرو آیفون بعدی کنار گذاشته می‌شود. شایعات می‌گویند آیفون 14 پرو و پرو مکس به جای ناچ از یک حفره کپسولی و قرصی در کنار هم استفاده می‌کنند تا از این حیث شبیه محصولات اندرویدی شوند.

اگرچه کسانی که از ابتدا هم با ناچ مشکل داشتند، مطمئنا از این تغییر خوشحال می‌شوند، اما طرفداران عادی اپل احتمالا به این بریدگی بالای صفحه عادت کرده‌اند. ناچ به یک طراحی شاخص برای آیفون تبدیل شده، در حالی که حفره اکنون در بسیاری از گوشی‌ها پیدا می‌شود. حالا همه کسانی که نسل جدید آیفون را خریداری می‌کنند، دستگاه یکسانی نخواهند داشت.

آیا خرید مدل‌های استاندارد آیفون 14 کمتر حس ارتقا به کاربران خواهد داد؟ آیا مردم طراحی جدید دوربین سلفی درون حفره را می‌پذیرند؟

تراشه قدیمی در آیفون 14

شاید بزرگ‌ترین تغییر آیفون 14 مربوط به پردازنده آن باشد. کوپرتینویی‌ها از زمان عرضه اولین آیفون، هر ساله گوشی‌های نسل جدید خود را با پردازنده تازه‌ای روانه بازار کرده‌اند. اما شایعات می‌گویند امسال این رویه متوقف می‌شود.

اگرچه مدل‌های آیفون 14 پرو از تراشه جدید A16 استفاده خواهند کرد، مدل‌های استاندارد به همان تراشه قدیمی A15 آیفون 13 پرو مجهز می‌شوند. البته که اپل احتمالا همچنان به افزایش قدرت این محصولات اشاره می‌کند، اما مدل‌های استاندارد برای اولین بار خیلی ضعیف‌تر از مدل‌های پرو خواهند بود.

آیا سرعت پردازنده برای خریداران اهمیت دارد؟ آیا کاربران این سوال را از خود می‌پرسند که توان بسیار بالای آیفون 14 پرو واقعا به کار آن‌ها می‌آید یا نه؟

آیفون 14 پرو

آیفون 14 پرو همچنان لنز خوبی نخواهد داشت

یکی از مشکلاتی که آیفون در طول سال‌های اخیر کاری برای رفع آن انجام نداده، بحث لنز زوم مناسب است. طبق گزارش‌ها، شرایط با سری آیفون 14 تغییر خاصی نخواهد کرد ولی مدل‌های پرو از لنز 48 مگاپیکسلی جدیدی بهره‌مند می‌شوند که احتمالا از زوم حداکثر سه برابری پشتیبانی خواهد کرد.

این توانمندی برای موبایلی که در سال 2022 به بازار می‌آید، چندان خوب نیست، چون همین حالا گوشی‌های زیادی در بازار هستند که از زوم اپتیکال 5 و 10 برابری و زوم دیجیتال 100 برابری پشتیبانی می‌کنند.

آیا خریداران کیفیت تصویر را نسبت به نزدیکی مدل‌ها ترجیح می‌دهند؟ آیا دوربین مدل‌های پرو به تنهایی می‌توانند دلیلی برای ارتقای دستگاه باشد؟

آیفون بعدی با همان ظاهر دو سال پیش عرضه می‌شود

آیفون 12 آیفون 13

اپل معمولا هر دو سال یک بار ظاهر موبایل‌های خود را تغییر می‌دهد، اما به نظر می‌رسد که آیفون 14 همان طراحی آیفون 13 را خواهد داشت که مبتنی بر آیفون 12 ساخته شده بود. این نخستین باری است که آیفون برای سومین سال متوالی از یک طراحی تکراری در آیفون‌ها استفاده می‌کند.

  • آیفون
  • آیفون 3G، آیفون 3GS
  • آیفون 4، آیفون 4S
  • آیفون 5، آیفون 5S
  • آیفون 6، آیفون 6S
  • آیفون 7، آیفون 8
  • آیفون X، آیفون XS
  • آیفون 11
  • آیفون 12، آیفون 13، آیفون 14

البته که آیفون 13 زشت نیست، اما ما عادت کرده‌ایم که هر دو سال یک بار طراحی جدیدی را از سوی اپل ببینیم. خریدارانی که برای تهیه این گوشی به فروشگاه‌های اپل می‌روند، موبایل آشنایی را خواهند دید که ظاهری مشابه پارسال دارد.

آیا کاربران اصلا متوجه عرضه آیفون جدید می‌شوند؟ آیا کاربران آیفون 12 یک سال دیگر برای خرید نسل بعدی این گوشی صبر می‌کنند؟

اگر دوست داشتید می‌توانید این مطلب را با دوستان‌تان در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی