ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

10 نشانه‌ای که به شما می‌گویند یک پیشنهاد شغلی را نباید قبول کنید

در مصاحبه شغل مورد علاقه‌تان هستید ولی یک جای کار می‌لنگد. شاید نتوانید دقیقا مشکل را پیدا کنید اما حس می‌کنید جای خالی چیزی در وسط گفتگو به شدت حس می‌شود. فارغ از اینکه شما ...

فرهاد ریاضی
نوشته شده توسط فرهاد ریاضی | ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۷:۳۰

در مصاحبه شغل مورد علاقه‌تان هستید ولی یک جای کار می‌لنگد. شاید نتوانید دقیقا مشکل را پیدا کنید اما حس می‌کنید جای خالی چیزی در وسط گفتگو به شدت حس می‌شود. فارغ از اینکه شما برای چه موقعیتی درخواست داده باشید، برخی علائم هشداردهنده در محیط‌های کاریابی وجود دارند که متقاضیان احراز این سمت‌های شغلی، باید در طول فرایند مصاحبه و جذب از آن آگاه باشند.

علائم هشداردهنده برای عدم قبول پیشنهاد شغلی

در ادامه به بررسی این علائم و نشانه‌ها می‌پردازیم.

1-‌ فرایند مصاحبه و استخدام بسیار طولانی

برای بسیاری این موقعیت پیش آمده که بعد از اینکه در یک مصاحبه شغلی شرکت کرده‌اند، انتظار کلافه‌کنند‌ه‌ای برای دریافت پاسخ کارفرما به سراغ‌شان آمده چرا که پاسخی از طرف آن‌ها دریافت نکرده‌اند. اگر ماه‌ها طول کشید تا پاسخ قطعی استخدام به شما اطلاع داده شود، شاید بخواهید قبل از امضای قرارداد و آغاز به کار، دوباره به این پیشنهاد شغلی فکر کنید.

جز شرایطی که دلیل قانع‌کننده‌ای وجود داشته باشد (مثل تغییر ساختار شرکت، بازطراحی بخش اداری و یا ادغام در سازمانی دیگر)، طولانی‌ شدن زمان پاسخگویی کارفرما، می‌تواند نشانگر این موضوع باشد که جذب نیرو در آن موقعیت شغلی در اولویت نیست. این شرایط عموما با عدم بازخورد مناسب شرکت به شما همراه است.

تردید درباره مدیران شرکت

در اغلب زمان‌ها، در حین یا پس از یک مصاحبه شغلی، شما بلافاصله می‌توانید پاسخ دهید که دوست دارید عضوی از خانواده آن شرکت باشید یا فضای آنجا جذب‌تان نمی‌کند. اگر مدیر شرکت در مصاحبه هیچ علاقه‌ای به شما و مهارت‌هایتان نشان نداد یا حس ضعیفی از تمایل به ارتباط بروز داد، ممکن است بخواهید در مورد فکر به این پیشنهاد شغلی تجدیدنظر کنید.

به طور معمول، همه در طول فرایند مصاحبه شغلی بهترین تلاش خود را برای ایجاد ارتباط می‌کنند (حتی روسای بالقوه). اگر فرد روبروی شما از همان اول نشانه‌هایی از عدم علاقه نشان داد، بعید است این حس بعد از استخدام شما تغییر کند.

3- نامشخص بودن ماهیت کار

وقتی برای یک سمت شغلی درخواست دادید، به شما گفتند این موقعیت کاری به حوزه بازاریابی مرتبط است اما زمانی که نوبت مصاحبه رسید، متوجه شدید که این مصاحبه شامل کمی بازاریابی، مقداری روابط عمومی و بخشی مباحث فروش و حتی بحث‌های شبکه‌های اجتماعی است. این موضوع به خودی خود نباید باعث افزایش عناوین شغلی شود چرا که امروزه، بسیاری از مشاغل بینارشته‌ای هستند و صرفا به یک حوزه کاری محدود نیستد. در حقیقت اغلب شامل چند مسئولیت از بخش‌های مختلف هستند که در یک موقعیت شغلی خلاصه می‌شوند.

اما اگر رئیس احتمالی شما:

  • نمی‌تواند وظایف شغلی شما را به درستی مشخص کند.
  • مرزهای وظایف شغلی شما را آنچنان گسترده ترسیم می‌کند که به نظر می‌رسد دو یا سه شغل در یک کار ترکیب شده‌اند.
  • شما احساس می‌کنید که آن‌ها در مورد جزئیات مهم دامنه‌های کار، مردد هستند زیرا با حوزه‌های کاری دیگر بخش‌ها تداخل پیدا می‌کند.

اینجاست که حس می‌کنید باید کوله‌بار خود را جمع کنید و از این شرکت بروید!

4-‌ عدم راحتی در مصاحبه

یک مصاحبه شغلی استاندارد بایستی شامل تبادل طبیعی و منطقی اطلاعات باشد. سوالاتی هم از شما و هم از مصاحبه‌کننده پرسیده می‌شود تا شرایط‌تان برای احراز آن فرصت شغلی سنجیده شود. مساله این است که اگر تعداد این سوالات از حدی فراتر رود و پای پرسش‌های غیرمرتبط با موضوع کار (مثل مسائل شخصی و ...) هم به وسط گفتگو باز شود، ممکن است شما را در مورد پذیرش این شغل مردد کند.

اگر احساس می‌کنید مصاحبه‌کننده در تمامی طول گفتگو به دنبال کسب اطلاعات مالی شغل قبلی شماست، متاسفانه نشانه این است که او بدون هیچ هدف مشخصی برای استخدام شما در حال جمع‌آوری داده و اطلاعات است.

5- تست‌های بی‌شمار

زمانی که برای یک فرصت شغلی، رزومه ارسال کنید، حتما انتظار دارید که در این فرایند، شما تحت یک آزمون یا سوالاتی قرار بگیرید. اگرچه ممکن است انجام این تست‌ها موردپسند شما نباشد، ولی برای فرایند نهایی جذب موثر خواهند بود. مدیر بالقوه شما، با بررسی پاسخ‌ها به این آزمون می‌تواند توانایی‌ها، مهارت‌ها، تحصیلات و دانش شما برای این موقعیت شغلی بسنجد. شما هم همزمان می‌توانید نگاهی اجمالی به لیست عناوین کارهایی که بعد از استخدام باید انجام دهید، بیندازید تا علاقه و احساس واقعی‌تان به این کار مشخص شود.

اما اگر شما تحت آزمون و تست‌های بسیار زیادی قرار گرفتید و این احساس به شما دست داد که مشغول کار برای شرکتی شده‌اید که هنوز در آن استخدام نیستید، وقت آن است که جلوی ضرر بیشتر را بگیرید و تصمیم دیگری بگیرید.

6- تغییر زیاد پرسنل

اگر هر بار سایت‌های کاریابی را باز می‌کنید با یک فرصت مشخص شغلی از شرکتی روبرو می‌شوید، احتمالا این پیام به شما منتقل می‌شود که آن‌ها برای نگه‌داشتن افراد در این موقعیت کاری مشکل دارند یا اینکه یافتن فرد مناسب برای آن‌ها، سخت و دشوار است. در هر صورت، تکرار یک آگهی شغلی می‌تواند نشان‌دهنده جابه‌جایی بالای کارمندان باشد که اغلب موجب دردسر است.

با این حال فقط به آگهی‌های شغلی اکتفا نکنید. اگرچه می‌توانید از مدیر بخش جذب و استخدام شرکت درباره وضعیت قبلی این سمت شغلی بپرسید، اما ممکن است پاسخ مناسبی دریافت نکنید. در عوض به لینکدین بروید و پروفایل‌های عمومی افرادی که قبلا در این سمت شغلی بوده‌اند را بررسی کنید تا متوجه شوید آن‌ها چقدر در این کار باقی مانده‌اند. سایت‌های بررسی شغل مانند Glassdoor هم می‌توانند اطلاعات خوبی درباره نرخ رفتن و ماندن افراد در این سمت شغلی به شما بدهد.

7-‌ اضافه‌کاری اجباری

چه در هنگام انتشار آگهی استخدام و چه در حین مصاحبه، بایستی میزان اضافه‌کار و الزامی یا اختیاری‌ بودن آن به اطلاع شما برسد.

وقتی از شما انتظار می‌رود که در طول فصول شلوغ کاری، ساعت‌های طولانی کار کنید، مساله قابل فهم است. اما وقتی شرکت به شکل غیرمستقیم از شما می‌خواهد که حتما همیشه بعد از ساعت مقرر، برای اضافه‌کاری بمانید، موضوع فرق می‌کند.

به خصوص اگر شما یک کارمند حقوق‌بگیر هستید، به ازای هر زمانی که بیش از 44 ساعت مصوب هفته کار کنید، مبلغ اضافه‌ای دریافت نخواهید کرد. به علاوه شغلی که از شما انتظار کار در شب‌ و آخرهای هر هفته را هم دارد، احتمالاً هیچ تعادلی بین کار و زندگی نمی‌تواند برقرار کند. نیاز به اضافه‌کاری در یک شرکت به شکل مستمر، می‌تواند نشانگر ضعیف مدیریت شرکت در فرایند کنترل پروژه یا نشانگر تعداد کم کارمندان باشد.

8- بدگویی و لحن نامناسب

در حالی که می‌دانید نباید از کارفرمای فعلی یا قبلی خود بدگویی کنید، اگر فرد مصاحبه‌کننده با زبان و لحن نامناسبی از کارکنان، سرپرست احتمالی شما یا شرکت حرف می‌زند، باید هشدار را جدی بگیرید.

یک مصاحبه‌کننده باهوش اجازه نمی‌دهد چنین فضایی به وجود آید. یکی از راه‌های چک‌کردن این موضوع، این است که از او بپرسید: «در مورد کارکردن در اینجا، چه چیزی را دوست دارید؟». اگر برای پاسخ به این سوال، مکثی طولانی کردند یا به مساله‌ای کم‌اهمیت و روزمره(مثل: ناهار رایگان) اشاره شد، شاخک‌های شما باید تیز شود.

9-‌ کم اهمیت جلوه دادن حقوق

عموما هیچ چیز برای شما اولویت بالاتری نسبت به حقوق‌تان ندارد. اگر به پول نیاز مبرم داشته باشید، ولی کار شما را به هیجان در نمی‌آورد، احتمالا تعهد شما برای انجام وظایف محوله کمتر خواهد بود و این موضوع به وضوح در کیفیت کار شما بروز پیدا خواهد کرد. با گذشت زمان، کارفرمای شما ممکن است متوجه شود و این یعنی شما زودتر از زمانی که فکر می‌کردید، باید به دنبال شغل تازه باشید.

از سوی دیگر، شاید کار هیجان‌انگیز به نظر برسد اما میزان حقوق... . وقتی یک پیشنهاد کاری با حقوقی بسیار کمتر از نُرم بازار یا عدم تناسب با میزان توانایی‌های خود دریافت کنید، باید قبل از پذیرش این شغل دوباره فکر کنید. در حالی که یک پیشنهاد کمی بالاتر می‌تواند اهرمی در مذاکره به نظر برسد، پیشنهاد حقوق پایین می‌تواند نشانگر عدم ثبات کارفرما باشد.

10-‌ شفافیت پایین

در حالی که کارفرما در مصاحبه شغلی پیرامون بسیاری از موارد با شفافیت صحبت نمی‌کند، اما مشخص‌ شدن ابعاد دقیق بعضی از مسائل خط قرمز است.

برای مثال اگر قبل از پذیرفتن شغل، شما بخواهید که با همکاران دیگر آن بخش گفتگو کنید، ولی کارفرما این اجازه را ندهد، این یک خبر بد است. هنگامی که پیشنهادی دریافت کردید، باید بخواهید تا بروشور و کاتالوگ کامل شرکت را مطالعه کنید تا از سیاست‌ و خط‌مشی‌های کلی آنجا برای کارمندان ایده بگیرید. اما اگر باز هم کارفرما قبول نکرد یا حتی یک نسخه از آن در شرکت موجود نبود، برای پذیرش این شغل احتیاط کنید.

در نهایت اگر پیشنهادی در حین مصاحبه به شما شد اما هرگز آن را به صورت کتبی در متن قرارداد مشاهده نکردید، این یک هشدار دیگر است. یا اگر پیشنهاد شرکت در متن قرارداد با گفتگوهایی که با هم در جلسه مصاحبه داشتید، تفاوت‌های محسوسی دارد (مثلا برای مرخصی استحقاقی در سال، باید تعداد روز مشخصی قبل به مدیر اطلاع دهید و امکان استفاده پیوسته از آن را ندارید)، کمی بیشتر درنگ کنید.

جستجو و یافتن کار سخت است. پس وقتی بالاخره زمان یک مصاحبه کاری هماهنگ شد، ممکن است برای اینکه سریع‌تر استخدام شوید، مایل باشید که برخی مسائل را نادیده بگیرید. ایده خوبی است که 10 عنوان بالا را همیشه مدنظر داشته باشید. به این ترتیب از شما سوءاستفاده نمی‌شود و موقعیتی پیدا خواهید کرد که در آن محترم، باارزش و بالاتر از همه خوشحال خواهید بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی