ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

قطب شمال
علمی

قطب شمال چهار برابر سریع‌تر از سایر نقاط جهان در حال گرم شدن است

همانطور که دانشمندان توضیح می‌دهند، اجزایی به نام یخ دریا نقش مهمی در گرم و ذوب شدن یخ‌های قطب شمال دارند.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۳:۰۰

زمین از شروع انقلاب صنعتی تقریبا 1.1 درجه گرم‌تر شده است. با این حال، گرمایش زمین به‌صورت یکنواخت نبوده و برخی مناطق با سرعت بسیار بیشتری در حال گرم شدن هستند و اکنون در مطالعه جدیدی مشخص شده که قطب شمال یکی از مناطقی است که با سرعت بیشتری نسبت به سایر نقاط جهان گرم می‌شود.

بر اساس این گزارش جدید، قطب شمال در 43 سال گذشته تقریبا چهار برابر سریع‌تر از سایر نقاط جهان گرم شده است. بنابراین می‌توان گفت که قطب شمال به‌طور متوسط حدود 3 درجه سلسیوس گرمتر از سال 1980 است.

نتایج این تحقیق از آن جهت اهمیت دارد که قطب شمال دارای سامانه آب‌و‌هوایی حساس و متعادلی است که اگر بیش از اندازه تحت‌تاثیر قرار بگیرد، عواقب جهانی به همراه خواهد داشت.

چرا قطب شمال سریع‌تر گرم می‌شود؟

بخش اصلی توضیح این سوال، به یخ دریا مربوط می‌شود. یک لایه نازک از آب دریا که معمولا 1 تا 5 متر ضخامت دارد و در زمستان یخ می‌زند و در تابستان تا حدی آب می‌شود.

یخ دریا از یک لایه درخشان برف پوشیده شده که حدود 85 درصد از تشعشعات خورشیدی را به فضا منعکس می‌کند. با این حال، در اقیانوس‌ها برعکس این اتفاق رخ می‌دهد و 90 درصد تابش خورشید را به خود جذب می‌کند.

قطب شمال

هنگامی که اقیانوس منجمد شمالی با یخ دریا پوشانده می‌شود، مانند یک لایه بسیار بزرگ بازتابنده عمل می‌کند و جذب تابش خورشیدی را کاهش می‌دهد. با این حال، پس از ذوب شدن یخ دریا، نرخ جذب نیز افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه باعث می‌شود تا اقیانوس‌ها سریع‌تر گرم شوند.

در نهایت باید اشاره کرد که علاوه بر یخ دریا، قطب شمال اجزای اقلیمی دیگری نیز دارد که بسیار حساس هستند و اگر بیش از حد تحت تاثیر گرمایش جهانی قرار بگیرند، پیامدهای نگران‌کننده‌ای برای تمام مردمان جهان خواهند داشت.

از جمله دیگر اجزای حساس قطب شمال که در برابر افزایش دما بسیار آسیب‌پذیر هستند می‌توان به ورقه یخی گرینلند اشاره کرد که به عنوان بزرگ‌ترین توده یخ نیمکره شمالی شناخته می‌شود. این توده عظیم حاوی یخ منجمد شده بسیار زیادی است که در صورت ذوب‌شدن کامل، سطح آب دریاها را تا 7.4 متر افزایش خواهد داد.

اگر دوست داشتید می‌توانید این مطلب را با دوستان‌تان در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی