ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

سرطان
علمی

مصرف سیگار، الکل و اضافه وزن عامل نیمی از مرگ‌ها بر اثر سرطان در سطح جهان هستند

دانشمندان در تحقیقات جدید خود نشان داده‌اند که عوامل خطر مانند سیگار کشیدن باعث مرگ 4.45 میلیون نفر در سال به دلیل سرطان می‌شوند.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ | ۲۳:۵۹

بر اساس بزرگ‌ترین مطالعه در نوع خود، سیگار کشیدن، مصرف الکل، اضافه وزن و عوامل خطر دیگری عامل تقریبا نیمی از مر‌گ‌و‌میرهای ناشی از سرطان در سراسر جهان هستند.

سرطان دومین عامل مرگ‌و‌میر در جهان است و قرارگیری در معرض عوامل خطر نقش مهمی در ایجاد و پیشرفت بسیاری از انواع سرطان‌ها دارد. هرچند پزشکان به‌طور دقیق نمی‌دانند چه‌چیزی باعث سرطان می‌شود، اما عوامل خطر بسیار زیادی وجود دارند که می‌توانند احتمال ابتلای افراد به آن را افزایش دهند. حالا دانشمندان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن، اولین کسانی هستند که نحوه تاثیر عوامل خطر در مرگ‌و‌میر ناشی از سرطان را در سطح جهانی بررسی کرده‌اند.

تاثیر عوامل خطر بر مرگ‌و‌میر ناشی از سرطان

سرطان

گاردین بر اساس این مطالعه توضیح می‌دهد که استعمال دخانیات، مصرف الکل و شاخص توده بدنی بالا (BMI) یا همان اضافه وزن، از جمله بزرگ‌ترین عوامل موثر در این امر هستند. طبق اسناد و شواهد موجود، در مجموع، عوامل خطر مسئول تقریبا 4.45 میلیون مرگ ناشی از سر‌طان در طول یک سال است؛ یعنی 44.4 درصد از کل مرگ‌و‌میرهای ناشی از سر‌طان در سراسر جهان.

دکتر «کریستوفر موری»، مدیر موسسه سنجش و ارزیابی سلامت (IHME) در دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن و یکی از محققان این پژوهش ضمن اشاره به این موضوع که استعمال دخانیات (سیگار) همچنان عامل خطر اصلی سر‌طان در سراسر جهان است، توضیح می‌دهد:

«یافته‌های ما می‌تواند به سیاست‌گذاران و محققان کمک کند تا عوامل خطر کلیدی را شناسایی کنند که این امر می‌تواند باعث کاهش مرگ‌و‌میر و بیماری‌های ناشی از سرطان شود.»

همچنین بیشترین گزارش‌های ثبت شده زنان و مردان جهان برای سرطان به مواردی از جمله ریه، نای و نایژه مربوط می‌شود که 36.9 درصد از کل مرگ‌و‌میرهای ناشی از عوامل خطر را تشکیل داده‌اند.

سرطان

به‌طور خاص در زنان، سر‌طان دهانه رحم (17.9 درصد)، سر‌طان روده بزرگ و راست‌روده (15.8 درصد) و سر‌طان سینه (11 درصد) و در مردان سر‌طان روده بزرگ و راست‌روده (13.3 درصد) سرطان مری (9.7 درصد) و سر‌طان معده (6.6 درصد) بیشترین موارد مرگ‌ومیر ناشی از عوامل خطر بوده‌اند.

در حالی که تمام مرگ‌و‌میرها یا موارد مربوط به سر‌طان قابل پیشگیری نیستند، سازمان تحقیقات سرطان انگلستان می‌گوید که ترک سیگار، کاهش مصرف الکل، حفظ تناسب اندام، لذت بردن از نور خورشید و استفاده از یک رژیم غذایی متعادل می‌توانند شانس افراد بهبود بخشند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی