ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تصویر روز ناسا
علمی

تصویر روز ناسا: راه شیری و بارش شهابی بر فراز آسمان مدیترانه

آسمان اقیانوس مدیترانه با بارش شهابی برساوشی و نمایی از کمان راه شیری مزین شده است.

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۱ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۵:۳۰

در تصویر روز ناسا، کمان راه شیری و بارش شهابی را بر فراز آسمان اقیانوس مدیترانه مشاهده می‌کنیم. در ثبت چنین تصویر شگفت‌انگیزی، برنامه‌ریزی دقیق بسیار اهمیت دارد. ابتدا عکاس شب موردنظر خود را انتخاب کرد و برای ثبت این تصویر زمانی را درنظر گرفت که بارش شهابی برساوشی به اوج خود می‌رسد. در این مقاله می‌توانید بارش شهابی برساوشی را به عنوان یک پدیده جذاب در آسمان با جزئیات کامل مطالعه کنید.

سپس زمان ثبت این تصویر اهمیت دارد. از آنجایی که اوج بارش شهابی امسال با حضور ماه کامل در آسمان همراه شده بود و همین امر آلودگی نوری را افزایش می‌داد، عکاس دقایق پیش از طلوع ماه درخشان و تسلط روشنایی آن بر آسمان شب را انتخاب کرد.

در پس‌زمینه تصویر، جزیره تاریخی «ile d'Or» را مشاهده می‌کنیم که یک ساحل صخره‌ای معروف در «درامونت» یا «Dramont» فرانسه است. این ساحل صخره‌ای در دریای مدیترانه، حالا در این تصویر در کنار کمان درخشان و مملو از ستاره راه شیری قرار گرفته است.

هنگامی که همه چیز تنظیم شد، چنین تصویر خاص و زیبایی تنها در عرض 15 دقیقه ثبت شد تا در نهایت به عنوان عکس روز ناسا انتخاب شود. نکته جالب اینجاست که عکاس برای ثبت این تصویر، پدر خود را نیز به محل عکس‌برداری برده است، هرچند که او مهارتی در عکاسی از آسمان شب نداشت اما عکاس ادعا کرده پدرش او را به آسمان شب علاقه‌مند کرده است.

بارش شهابی برساوشی

بارش شهابی برساوشی یکی از جذاب‌ترین پدیده‌های نجومی در نیمکره شمالی آسمان است که هر ساله از اواخر تیر ماه تا اوایل شهریور رخ می‌دهد. این بارش در شب‌های 20، 21 و 22 مرداد ماه به اوج خود می‌رسد. متاسفانه در سال جاری تاریخ اوج بارش شهابی با حضور ماه کامل در آسمان همراه بود که تعداد شهاب‌های قابل مشاهده را کاهش می‌داد. بهرحال تخمین زده می‌شود به طور متوسط در هر ساعت 100 شهاب از آسمان عبور کرده باشد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی