ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

هلیکوپتر نبوغ ناسا پس از وقفه‌ای دو ماهه دوباره در مریخ به پرواز درآمد

آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا می‌گوید هلیکوپتر نبوع پس از پشت سر گذاشتن زمستانی سخت، دوباره در سیاره سرخ پرواز کرده است.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۳:۰۰

هلیکوپتر نبوغ ناسا پس از وقفه‌ای حدوداً دو ماهه دوباره از سطح مریخ به پرواز درآمد. این دستگاه پیشرفته به خاطر سرمای مشکل‌ساز سیاره سرخ زمین‌گیر شده بود، اما حالا 30امین پرواز خود را تکمیل کرده تا پس از گذشت 16 ماه از زمان آغاز عملیات‌ها، بسیار فراتر از انتظارات عمل کرده باشد.

آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا (JPL) که وظیفه کنترل ماموریت‌های نبوغ را برعهده دارد، در صفحه توییتر خود اعلام کرد که این هلیکوپتر با موفقیت به آسمان‌ها برگشته است: «هلیکوپتر مریخ دوباره به پرواز درآمد! این هواپیما پس از یک وقفه دو ماهه، در انتهای هفته گذشته جهش کوتاهی داشت تا تیم مرکز کنترل بتواند وضعیت سلامتی آن را بررسی کند و گردوغبار روی پنل خورشیدی را از بین ببرد.»

30امین پرواز نبوغ 16 ماه پس از اولین پرواز این هلیکوپتر در آسمان مریخ انجام شد. این دستگاه در دو ماه اخیر به خاطر زمستان سختی که در دهانه جزرو وجود داشت، زمین‌گیر شده بود. کاهش چشمگیر دما در این سیاره باعث شده بود که نبوغ نتواند به‌طور ایمن فعالیت‌های خود را انجام دهد. به‌علاوه، کاهش میزان نور خورشید جلوی ذخیره‌سازی انرژی کافی توسط پنل‌ها در طول شب و روز را گرفته بود.

در نتیجه، نبوغ از تاریخ 11 ژوئن که آخرین پرواز خود را انجام داد، دیگر حرکتی نکرده بود. اما تیم JPL در نهایت پس از انجام چند آزمایش زمینی در تاریخ 5 و 6 آگوست، تایید کرد که این هواپیما آماده است تا دوباره به آسمان برود.

بر اساس برنامه این پرواز، نبوغ قرار بود تا ارتفاع 5 متری از سطح مریخ جدا شود و 2 متر در جناحین حرکت کند. طبق انتظارات، مدت زمان این پرواز باید 33 ثانیه می‌بود، اما این عدد هنوز از سوی ناسا تایید نشده است.

آزمایشگاه پیش‌رانش جت ناسا می‌گوید: «در هفته‌های آینده با بهتر شدن وضعیت محیطی می‌خواهیم به حرکت به سمت دلتای رودخانه ادامه دهیم. با افزایش ظرفیت شارژ باتری، زمان پروازها طولانی‌تر می‌شوند و نبوغ می‌تواند گرم‌کننده داخلی خود را در طول شب روشن کند تا قطعات دستگاه از گزند سرمای سخت این سیاره در امان بمانند.»

ناسا ماه آینده میلادی یک آپدیت نرم‌افزاری را روی نبوغ اعمال می‌کند تا قابلیت‌های مسیریابی جدیدی را در اختیار این هلیکوپتر قرار دهد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی