ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فروش رایانه اپل 1 در حراجی با قیمت بسیار بالا
تکنولوژی

یک نمونه اولیه کامپیوتر «اپل 1» با قیمت 700 هزار دلار فروخته شد

شاید باور این مسئله سخت باشد اما نزدیک به نیم قرن از عمر این رایانه می‌گذرد!

آرش تهرانی
نوشته شده توسط آرش تهرانی | ۱ شهریور ۱۴۰۱ | ۲۱:۳۰

یک نمونه اولیه از رایانه اپل 1 که اصل بودن آن مورد تایید قرار گرفته و قدمتش به اواسط دهه 70 میلادی باز می‌گردد، طی یک حراج برگزار شده در بوستون با قیمت تقریبی 700 هزار دلار به فروش رفت.

طبق گزارش‌ها این رایانه یکی از نخستین نمونه‌های ساخته شده توسط «استیو وزنیاک» بود که تولید آن تحت برند اپل و تحت نظر «استیو جابز» صورت گرفته بود.

گفتنی است که این کامپیوتر از یک رم 8 کیلوبایتی برخوردار است و علاوه بر آن دارای سیستم رابط کاربری کاستی و قابلیت‌های خوانشی و نگارشی است که همگی در زمان خود فناوری‌های ساختارشکنانه‌ای به شمار می‌رفتند.

این نمونه اولیه همچنین سکوی پرتابی برای عرضه کامپیوتر اپل 1 بود که آوریل سال 1976 (1355) به شکل تجاری روانه بازار شد. به گفته «بابی لیوینگستون»، مدیر اجرایی حراجی RR اگر این نمونه اولیه ساخته نمی‌شد، رایانه اپل 1 هم به وجود نمی‌آمد، این رایانه در میان یادگارهای استیو جابز و اپل حکم جام مقدس را دارد.

فروش رایانه اپل 1 در حراجی با قیمت بسیار بالا

اطلاعات تکمیلی از حراج رایانه «اپل 1»

گفته شده که خریدار ناشناس رایانه اپل 1 مبلغ 677.196 دلار را بابت آن پرداخت کرده است. با این حال صاحب پیشین آن، کامپیوتر اپل 1 را برای مدت 30 سال نزد خود نگاه داشته بود چرا که آن را به عنوان هدیه‌ای از سوی استیو جابز دریافت کرده بود.

در ادامه «پل ترل»، صاحب فروشگاه The Byte واقع در مانتین ویو ایالت کالیفرنیا که یکی از نخستین فروشگاه‌های کامپیوتر در دنیا محسوب می‌شود نیز در بیانیه‌ای شخصی اظهار کرد استیو جابز در سال 1976 از این نمونه اولیه استفاده کرد تا قابلیت‌های اپل 1 را به نمایش بگذارد.

فروش رایانه اپل 1 در حراجی با قیمت بسیار بالا

علاوه بر این موارد، حراجی RR نیز با بررسی دقیق عکس‌های پولاروید ثبت شده توسط ترل، اصل بودن این دستگاه را تایید کرده و کارشناس آنها یعنی «کوری کوهن» گزارشی 13 صفحه‌ای را در خصوص اعتبارسنجی این رایانه به نگارش در آورده است.

همچنین بد نیست در پایان به این مورد هم اشاره شود که قیمت فروش هنگفت دستگاه مذکور نخستین مورد در نوع خود نیست و پیش‌تر رایانه‌های اپل 1 دهه 80 میلادی با قیمت حدودی 460.000 دلار یا بیشتر فروخته شده‌اند اما این حراج 700.000 دلاری اخیر یک رکورد تازه تلقی می‌شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی