ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کهکشان چرخ گاری
علمی

تصویر روز ناسا: کهکشان چرخ گاری از دید جیمز وب

در تصویر روز ناسا، کهکشان چرخ گاری در فاصله 500 میلیون سال نوری را از دید تلسکوپ فضایی جیمز وب تماشا می‌کنیم.

مرضیه فرجی
نوشته شده توسط مرضیه فرجی | ۲ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۵:۳۰

کهکشان چرخ گاری یا «Cartwheel» به علت ظاهر گرد و حلقه مانند خود با این نام شناخته می‌شود. کهکشان چرخ گاری که البته به اختصار «چرخ» نامیده می‌شود، در اثر برخورد بین دو کهکشان به این شکل درآمده است.

به عبارت دیگر، شکل حلقه مانند چرخ گاری نتیجه اختلال گرانشی ایجاد شده در اثر عبور یک کهکشان کوچکتر از درون یک کهکشان بزرگتر است که گاز و غبار بین‌ستاره‌ای را فشرده می‌کند و موج ستاره‌زایی را در فضا منتشر می‌کند، دقیقا همانند انتشار امواج در سطح برکه‌.

چرخ گاری را در سمت راست تصویر می‌بینیم. این کهکشان همراه با دو کهکشان در سمت چپ، بخشی از گروهی از کهکشان‌ها در فاصله حدود 500 میلیون سال نوری از ما در صورت فلکی «مجسمه‌ساز» است.

این تصویر که اخیرا توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب منتشر شده است، جزئیات جدیدی را نه تنها در مورد محل‌ شکل‌گیری ستارگان، بلکه در مورد رخدادهای نزدیک سیاهچاله مرکزی کهکشان به ما نشان می‌دهد. جزئیات بیشتری از این تصویر را می‌توانید در این مطلب بخوانید.

کهکشان چرخ گاری

پیش از این تلسکوپ فضایی هابل نیز تصویری از کهکشان چرخ گاری ثبت کرده بود. با این‌حال، تصویر ثبت شده توسط جیمز وب جزئیات شگفت‌انگیزی را به نمایش گذاشته است.

از آنجا که تلسکوپ وب قادر است در طول موج فروسرخ به رصد کیهان بپردازد، توانسته مقادیر عظیم غبار موجود در این کهکشان را ثبت کند. اخترشناسان به کمک این تصویر قادرند مناطقی از کهکشان که مملو از هیدروکربن و سایر مواد شیمیایی هستند را شناسایی کنند.

با شناخت ترکیبات شیمیایی موجود در این کهکشان، می‌توان ستاره‌زایی در آن را مورد مطالعه قرار داد. همچنین اخترشناسان اطلاعاتی از گذشته این کهکشان بدست خواهند آورد و می‌توانند رخدادهای آینده آن را نیز پیش‌بینی کنند. ناسا احتمال می‌دهد کهکشان چرخ گاری در آینده همچنان از نظر ظاهری دچار تغییر و تحول شود زیرا اکنون در مرحله گذار قرار دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی