ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

تلسکوپ فضایی جیمز وب تصویر خیره‌کننده‌ای از یک کهکشان نادر منتشر کرد

تلسکوپ فضایی جیمز وب به تازگی با تجهیزات مادون قرمز خود تصویر جذابی را از یک کهکشان عجیب و حلقوی منتشر کرده است.

ایمان صاحبی
نوشته شده توسط ایمان صاحبی | ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۰:۰۰

تلسکوپ فضایی جیمز وب تصویر خیره‌کننده جدیدی را ثبت کرده که مربوط به کهکشان چرخ گاری (Cartwheel) است. این کهکشان حلقوی نادر در فاصله تقریبا 500 میلیون سال نوری ما قرار دارد و در صورت فلکی مجسمه‌ساز دیده می‌شود. این تصویر حالا نه تنها زیبایی‌های این کهکشان را به ما نشان می‌دهد بلکه تغییرات آن در طول میلیاردها سال را به تصویر می‌کشد.

جیمز وب تاکنون تصاویر مختلفی را منتشر کرده اما تصویر جدید این تلسکوپ از پدیده‌ای است که برخلاف کهکشان‌های مارپیچی، خیلی کمیاب‌ترند. این کهکشان حلقوی بر اثر انفجاری به وجود آمده که یک ساختار حلقه‌ای دوتایی را ایجاد کرده است. ناسا می‌گوید این ساختار شبیه موج‌هایی است که از برخورد سنگ در داخل دریاچه به وجود می‌آیند.

هسته داخلی کهکشان چرخ گاری از غبار داغ ساخته شده و روشن‌ترین بخش‌های حلقه میزبان خوشه‌های غول‌پیکر ستاره‌های جوان است. حلقه خارجی در طول 440 میلیون سال اخیر در حال گسترش پیدا کردن بوده و این ستاره‌ها را به وجود آورده است.

کهکشان چرخ گاری

تلسکوپ جیمز وب با مادون قرمز تصویربرداری می‌کند

تلسکوپ فضایی هابل قبلا تصویر کهکشان چرخ گاری را تهیه کرده بود، اما حالا جیمز وب با کمک تجهیزات نزدیک مادون قرمز و مادون قرمز میانه خود جزئیات بیشتری را به ثبت رسانده، چون غبار میان‌ستاره‌ای کمتر می‌تواند جلوی دید اشعه مادون قرمز را بگیرد. دوربین نزدیک مادون قرمز طول موج‌های میان 0.6 تا 5 میکرون را ثبت می‌کند و این اطلاعات برای کهکشان چرخ گاری به رنگ‌های آبی، نارنجی و زرد به نمایش درآمده است. اطلاعات دوربین مادون قرمز میانه هم در طول موج 5 تا 28 میکرون به ثبت می‌رسد و به رنگ قرمز دیده می‌شود.

مشاهدات جیمز وب از چرخ گاری نشان می‌دهد که این کهکشان در مرحله گذار قرار دارد. در نتیجه، پیش‌بینی می‌شود که کهکشان چرخ گاری در آینده بیشتر گسترش پیدا کند و در طول میلیون‌ها سال شکل متفاوتی به خود بگیرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی