ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

فعالیت‌های لکه خورشیدی AR3085
علمی

رشد سریع لکه خورشیدی AR3085 می‌تواند برای زمین خطرناک باشد

برای پایان هفته در کنار هوای آفتابی دلپذیر شاهد شراره‌های خورشیدی ملایم و احتمال ایجاد توفان‌های خورشیدی خواهیم بود.

آرش تهرانی
نوشته شده توسط آرش تهرانی | ۲ شهریور ۱۴۰۱ | ۲۱:۴۵

لکه خورشیدی AR3085 که زمانی بسیار کوچک بود اکنون هم اندازه سیاره ما شده و می‌تواند از طریق فوران‌های پلاسمایی و رهاسازی شراره‌های خورشیدی به صورت بالقوه موجب اختلال در ارتباطات رادیویی شود.

گفتنی است که خورشید طی چند هفته اخیر به شدت فعال بوده و با شفق‌های زیبا میزبان منجمان زمین و فضانوردان حاضر در ایستگاه فضایی بین‌المللی بوده است. هر چند که اکنون به نظر می‌رسد این طوفان‌های خورشیدی همزمان با رشد لکه خورشیدی AR3085 و قرار گرفتن آن به سوی زمین ادامه پیدا کنند.

این لکه یکی از 6 منطقه فعال قابل مشاهده در سطح خورشید است و علی‌رغم فعالیت‌های آن، پیش‌بینی کنندگان آب و هوای فضا چندان در برابر آن نگران نیستند و اعلام کرده‌اند این لکه خورشیدی با سطح پایین فعالیت در 24 ساعت آتی شراره‌های خورشیدی ملایمی را ایجاد خواهد کرد که احتمالا اختلال رادیویی کوتاهی را به دنبال خواهد داشت.

فعالیت‌های لکه خورشیدی AR3085

اطلاعات تکمیلی از لکه خورشیدی AR3085

در ادامه پیش‌بینی مذکور که توسط Met Office صورت گرفته، انتظار می‌رود تا فعالیت‌های سطح پایین خورشیدی تا 4 روز آتی ادامه پیدا کنند و احتمال کمی هم وجود دارد تا فعالیت‌های مذکور از حالت ملایم خارج شوند و کمی قدرتمندتر شوند.

این در حالیست که یک «حفره تاجی» یا گشایش خطوط میدان مغناطیسی در اتمسفر بالایی خورشید می‌تواند جریان بادهای خورشیدی در حال حرکت به سوی زمین را افزایش دهد. نتیجه این حالت شرایط آشفته ژئومغناطیسی خواهد بود؛ پدیده‌ای که باعث می‌شود شفق‌ها در فواصل دورتری از قطب‌های زمین هم مشاهده شوند.

فعالیت‌های لکه خورشیدی AR3085

البته با وجود تمام این پیش‌بینی‌ها همچنان ممکن است افزایش اندازه شتاب‌زده در لکه خورشیدی AR3085 سبب خروج جرم از تاج خورشیدی شود (CME) و یک توفان ژئومغناطیسی را در زمین به وجود بیاورد، با این حال هنوز هیچ موردی از CME که به سوی ما در حرکت باشد مشاهده نشده است.

به هر صورت طبیعت هیچ‌گاه تمام و کمال قابل پیش‌بینی نیست باید ببینیم فعالیت‌ها و افزایش ابعاد این لکه خورشیدی به کجا خواهد رسید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی