ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

دوگانگ
علمی

پایانی بر حضور دوگانگ در آب‌های چین: پستاندار الهام بخش پری دریایی منقرض شد

دوگانگ یا فیل دریایی موجود دریایی بسیار بزرگی است که از گیاهان دریایی تغذیه می‌کند. آخرین نمونه زنده آن‌ سال 2008 مشاهده شده است.

جواد تاجی
نوشته شده توسط جواد تاجی | ۳ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۴:۳۰

فیل دریایی که در چین با نام دوگانگ شناخته می‌شود و پستانداری عظم الجثه اقیانوسی از راسته گاودریایی‌سانان است و الهام بخش پری دریایی چینی بوده و صدها سال در آب‌های جنوبی چین رفت و آمد داشته است، ولی تحقیقات جدید دانشمندان خبر از انقراض آن می‌دهد.

تحقیقات انجمن جانورشناسی لندن (ZSL) و آکادمی علوم چین نشان می‌دهد که فعالیت‌هایی مانند ماهیگیری، حملات کشتی‌ها و نابود کردن زیستگاه آن‌ها توسط انسان‌ها باعث شده تا تعداد این موجودات در آب‌های چین از دهه 1970 به سرعت کاهش پیدا کرده است. در گزارش‌های موجود آمده است که هیچ مدرکی دال بر حضور آن‌ها در چین از سال 2008 وجود ندارد و می‌توان گفت که «این اولین انقراض عملکردی یک پستاندار بزرگ در آب‌های ساحلی چین است.»

وجود شواهدی مبنی بر انقراض دوگانگ

دوگانگ

دوگانگ که از علف‌های دریایی تغذیه می‌کند، از سال 1988 توسط شورای دولتی چین به عنوان حیوان حفاظت‌شده ملی درجه 1 طبقه‌بندی شده است.

در این گزارش آمده است که زیستگاه‌های دریایی آن‌ها به سرعت توسط انسان‌ها تخریب شده است و هرچند دولت چین بازسازی و بازیابی آن‌ها را در اولویت خود قرار داده، اما انجام این کار زمان‌بر خواهد بود و ممکن است دوگونگ‌ها دیگر وجود نداشته باشند.

آن‌ها از شرق آفریقا تا وانواتو (کشوری جزیره‌ای و کوچک در جنوب اقیانوس آرام) و تا شمال ژاپن در آب‌های ساحلی یافت می‌شوند و توسط اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت به‌عنوان گونه آسیب‌پذیر شناخته می‌شوند.

دوگانگ

پروفسور ساموئل توروی از موسسه جانورشناسی ZSL و یکی از محققان اصلی این پژوهش توضیح می‌دهد که احتمال ناپدید شدن دوگانگ‌ها در چین ضایعه‌ای ویرانگر است:

«عدم حضور آن‌ها نه تنها بر عملکرد اکوسیستم تاثیری منفی خواهد گذاشت، بلکه به‌عنوان یک هشدار عمل می‌کند؛ یک تذکر نگران‌کننده که انقراض‌ها می‌توانند پیش از توسعه اقدامات حفاظتی موثر رخ دهند.»

محققان این مطالعه که از دانشمندان بین‌المللی انجام شده در نهایت اعلام کردند که از هرگونه مدرکی مبنی بر وجود دوگانگ‌ها استقبال می‌کنند. آن‌ها همچنین اعلام کردند که وضعیت منطقه‌ای این گونه به عنوان در معرض خطر بحرانی (احتمالا منقرض‌شده) ارزیابی شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی